Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#349781
vetten skrev:Sjukt vad priset har gått upp på några år :-O)
Ja Verkligen sjukt. Man tycker att reservdelar till såpass gamla bilar borde börja "reas" ut billigt :wink:
Nåja, väntar nu på svar från skroten, så får vi se om man hittar tändningslås i bra skick med 2st nycklar och med vettig prislapp.
#349883
Kom på att det kan finnas lite matnyttigt om lås till 400-serien på den här sidan och dra dej inte för att fråga om du inte hittar det du söker :-)-)

Några har tagit isär sina lås och både "kodat"om dom och vet också hur man kan fixa ett trasigt lås :shock: Så in och fråga :-)-) Jag kan inte ge dej några mer tips just nu, men som sagt jag är med både här och där och försöker både hjälpa och få hjälp där :mrgreen:
Jag har ALLTID fått hjälp där som här, men på 400-bilar tror jag att dom nog är bäst :twisted:

Ja en av mina favoritsidor förutom den här :lol:

http://www.svenska480klubben.com/forum1/
#350150
Tack för tipset vetten. Ska gå in och kolla där. Har tidigare hittat nyttig info om 400-serien där. Tänkte inte ens på att kolla där ang låset. Ska söka runt lite, även kolla pris på lås från olika skrotar, och så får vi se hur jag gör i slutändan. Återkommer då jag gjort framsteg :wink:
#701091
Någon som kan tala om hur jag får ut tändningslåset på en 440? Har tagit bort rattstången, men det ska tydligen gå att få bort låskolven på något sätt då nyckeln sitter i.
:idea: Lossade den gröna plastringen runt nyckelhålet på ett annat lås, men den gick sönder. Lite panik eftersom vi fick 2:a på kärvande rattlås. Rycker man ut nyckeln fungerar det, men det gör de nog inte hos bilprovningen.
Har smort och blåst med tryckluft, men det kärvar ändå.
#701116
Om du kollar på själva höljet som låskolven sitter i så kan du se ett litet hål på sidan och med nyckeln i låset så kan du med hjälp av en liten mejsel peta in en liten spärr där samtidigt som du vrider och lirkar lite så ska låskolven komma ut. OBS att du inte får ta ur nyckeln ur låskolven när du fått ut det för då kommer alla låstillhållare att hoppa all värdens väg.
Med låskolven ur så borde du sen kunna smörja upp själva rattlåsmekanismen så att den går lätt, du kan vrida runt allt med en mejsel medans du smörjer.
#701164
Perfekt, fick loss låset. :-DD
Felet att det kärvade så att inte rattlåset slog till var den lilla vita plastklacken som ser till att inget skit kommer in i nyckelhålet, tog bort den och sedan kärvar det inte. Phu vad skönt :D , nu bara till att skruva tillbaka rattstången i morgon.
#803595
En liten uppdatering såhär efter några år.
Bytte aldrig ut tändningslåset. Det blev betydligt bättre och lättare att vrida runt. Dock känner man att man måste skaka om nyckeln lite ibland, samtidigt som man vrider om den. Då går det hur fint som helst. Kan vara att man fått in en såpass bra teknik så man inte tänker på det längre. Men sparade ju både pengar och massa jobb på att slippa byta.
Leasing bildäck

https://www.gp.se/livsstil/varldens-gang/var-gener[…]

Jag förstår, en del saker går j[…]

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]