Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#621923
Den 24 Januari anammade Svensk bilprovning nya EU-direktiv...

Tidigare så släpptes bilen igenom även om någon airbaglampa lös eller blinkade, nu efter den 24/1 blir det en 2:a utan pardon.

Många bilprovare tycker detta är idiotiskt, eftersom en airbagreparation på äldre bilar kan kosta mer än bilen är värd.
En kille på SBP berättade uppgivet att han nyss sett en bilägare som fick "skrota" sin fina 13-åriga bil på grund av detta.
Reparationskostnaden uppnådde marknadsvärdet...
Även han hade den åsikten att det självklart är optimalt om alla airbagar i en modern bil fungerar, men man måste väl ändå själv få avgöra om man vill köra den utan t.ex. höger sidoairbag eller inte.

Eftersom många bilar som börjar bli till åren ofta har "egenheter" med strulande kontakter, släpringar och blinkande airbaglampor i tid och otid, så blir det bistra tider för många som har en billig gammal trotjänare värd 10-15 tkr som andrabil för t.ex. jobbpendling.
Rättare sagt dödsstöten..

Undra om detta påverkar det redan dåliga andrahandsvärdet på äldre airbagspäckade bilar med diverse störningskänslig teknik?

Några tankar om detta?
#621931
Det höjer kanske värdet på bilar UTAN airbag...

Bryr man sig inte om huruvida airbagen utlöser eller inte kanske man lika gärna åker i en som helt saknar.

Svårt att hitta argument MOT detta. Det är trots allt en säkerhetsgrej.
#621942
Nästa problem kommer ju sedan när det inte längre finns reservdelar OM man vill reparera airbagsystemet i sin äldre bil...
Jag kan ju bara se hur mycket ur Volvos reservdelssortiment som utgått till exempelvis min 945 CLASSIC -98, det är skrämmande!
Ungefär 50% av reservdelarna jag i dagsläget ska ha tag på har utgått, och jag misstänker att delar till airbagsystemet INTE är något
undantag? Hur gör man då...
av *pettson*
#621954
Kanske borde jag säga ÄNTLIGEN för det är vad jag iallafall väntat på. Det har tagit många många år det här.
Men äntligen kontrolleras dom system som i många fall avgör liv eller död.

Det lär inte påverka värdet på nånting för prisnivån som nämns. Redan innan kontrolleras ABS lampan.
Det är gott om fantasi att gå runt den lysande ABS lampan istället för att laga, så det finns säkert lika mycket fantasi att gå runt nästa säkerhethetslampa istället för att laga. Folk håller sej till modeller där diagnostik inte utförs på sbp helt enkelt.

Det jag inte blir klok på är att man kan lägga många många timmar på att hitta lösningar på att komma runt problem.
Ja till och med en del pengar för att bygga nåt för att komma runt problemet.
Pengar som faktiskt hade räckt till att lösa problemet på riktigt i dom flesta fall.
Det är ju inte så att en lysande ABS lampa automatiskt betyder 5000kronor. Utan oftare i prisklass runt 5-700 kronor.

Eller likaså en lysande SRS lampa betyder inte 5000kr. Men man ser det så, och fuskar mycket hellre än att ta reda på problemet i många många fall.
I dom flesta fall är bilen *skrotfärdig* *ska bara ha den ett tag till* *ska säljas ändå* osv.
Men bilarna finns ofta kvar i flera år efteråt. Det är liksom en slogan för att få motvillig hjälp till att komma runt problemet gratis.

Det som kan bli ett aber är för dom som vill ha helt nya delar, då SRS delarna inte alltid finns längre nya, till bilar som nått en ålder.
Samt i de fall det finns nya, ja då ligger en rattkudde på prisnivån 3500-9000kr. Bälten på prisnivå 3000 och uppåt. När det nu är just såna problem ska jag väl säga.
Som tidigare sagts så är det oftast resistansproblem i kablage som är det stora.

I mina ögon ligger nyare bilar däremot i total farozon. För har man många detaljer i SRS systemet så brukar också sakerna i sej kosta mera.
Samt då inte återfinnas privat. Det gör att vips drar det iväg såpass att den dyrare bilen (upp till 70.000) plötsligt blir osäljbar om låt säga en gardin krånglar.
Eftersom bara gardinen och en auktoriserad verkstad som ska byta den innebär svavelsmak i plånboken för köparen, så då lär det prutas REJÄLT.

Skrotarna, ja dom får inte heller sälja delarna utan ska förstöra alla kuddar till exempel. Så där finns inget att hämta för dom utan kontakter.
Det betyder att privatmarknaden lär ta fart i den mån saker finns och priser på rattrullar och kuddar/ bälten kommer att nå löjliga höjder.
Förmodligen kommer det här att innebära ökade bilstölder/ inbrott, för att dom skrupelfria ska fixa delar som går att ockra på.
#621958
Jo, jag hör ju till den skaran som felsöker och gör vid, alternativt lämnar in på verkstad om det övergår min kunskap, i stället för att mygla med säkerhetsdetaljer. Därför bävar jag för att det i framtiden ska bli så att jag tvingas skrota min pärla på grund av att jag inte får tag på delar!
#622069
White skrev:Därför bävar jag för att det i framtiden ska bli så att jag tvingas skrota min pärla på grund av att jag inte får tag på delar!
Det var precis det som hände i exemplet jag nämnde första inlägget.
Delen gick inte att få tag i längre och skrotarna ville (fick?) inte sälja säkerhetsrelaterade airbagdetaljer.

Snacka om moment 22..
av umekille
#622082
Dit dom vill ha det...Minns snack för några år sen att bilskrotarna skulle skrota
bilar för återvinning inte sälja några delar ur dem. Som privatperson får du reparera
din bil men inte plocka delar från den till en annan bil.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 13

Lite bilder tack? Vad kostar den?

Köpa s40/s60?

T4 (Ford) förefaller vara en bra motor vad ja[…]

Det beror på att oljan inte har kvar t[…]

Lyktorna: Jag vet inte hur stort bekymret ä[…]