- tor 23 feb 2012, 23:45
#621923
Den 24 Januari anammade Svensk bilprovning nya EU-direktiv...
Tidigare så släpptes bilen igenom även om någon airbaglampa lös eller blinkade, nu efter den 24/1 blir det en 2:a utan pardon.
Många bilprovare tycker detta är idiotiskt, eftersom en airbagreparation på äldre bilar kan kosta mer än bilen är värd.
En kille på SBP berättade uppgivet att han nyss sett en bilägare som fick "skrota" sin fina 13-åriga bil på grund av detta.
Reparationskostnaden uppnådde marknadsvärdet...
Även han hade den åsikten att det självklart är optimalt om alla airbagar i en modern bil fungerar, men man måste väl ändå själv få avgöra om man vill köra den utan t.ex. höger sidoairbag eller inte.
Eftersom många bilar som börjar bli till åren ofta har "egenheter" med strulande kontakter, släpringar och blinkande airbaglampor i tid och otid, så blir det bistra tider för många som har en billig gammal trotjänare värd 10-15 tkr som andrabil för t.ex. jobbpendling.
Rättare sagt dödsstöten..
Undra om detta påverkar det redan dåliga andrahandsvärdet på äldre airbagspäckade bilar med diverse störningskänslig teknik?
Några tankar om detta?
Tidigare så släpptes bilen igenom även om någon airbaglampa lös eller blinkade, nu efter den 24/1 blir det en 2:a utan pardon.
Många bilprovare tycker detta är idiotiskt, eftersom en airbagreparation på äldre bilar kan kosta mer än bilen är värd.
En kille på SBP berättade uppgivet att han nyss sett en bilägare som fick "skrota" sin fina 13-åriga bil på grund av detta.
Reparationskostnaden uppnådde marknadsvärdet...
Även han hade den åsikten att det självklart är optimalt om alla airbagar i en modern bil fungerar, men man måste väl ändå själv få avgöra om man vill köra den utan t.ex. höger sidoairbag eller inte.
Eftersom många bilar som börjar bli till åren ofta har "egenheter" med strulande kontakter, släpringar och blinkande airbaglampor i tid och otid, så blir det bistra tider för många som har en billig gammal trotjänare värd 10-15 tkr som andrabil för t.ex. jobbpendling.
Rättare sagt dödsstöten..
Undra om detta påverkar det redan dåliga andrahandsvärdet på äldre airbagspäckade bilar med diverse störningskänslig teknik?
Några tankar om detta?