Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av eijo
#603504
Japp, så är det med min bil, E71 och OBDScope v1.21 och OBD-Bluetooth dongeln jag köpte på Ebay för en dryg hundring :)

Kul om du kollar några tankningar och rapporterar resultatet här!
av MattiasD
#603849
eijo skrev:Japp, så är det med min bil, E71 och OBDScope v1.21 och OBD-Bluetooth dongeln jag köpte på Ebay för en dryg hundring :)

Kul om du kollar några tankningar och rapporterar resultatet här!
Då verkar det som 2.5FT saknade stöd för att läsa ur bränslemix via OBD standard och det har Volvo nu ändrat på i T4F. Jag ska genast prova men just nu är min OBD dongel utlånad till en kollega på jobbet (jag börjar inte jobba försens 9:e).

Jag rapporerar givetvis mina resultat här. Förbrukning och bränslemix är på flera tankar är högintressant. En bränslemix med högre etanolhalt borde minska energiförbrukningen men öka volymförbrukningen.
av MattiasD
#604785
Camel skrev:Jag kör Android och ELM327 med gratisversionen av Torque.

Jag provade att bygga en egen PID med koden 01 52 (hex) som ska vara "Ethanol fuel %"
Skala 0-100 %
Formel A*100/255

Men när man läser värdet från 01 52 (hex) erhålls svaret "no data". Övriga data fungerar. Testat på min Ford Focus.

Någon som fått detta att fungera?
Jag fick aldrig 01 52 att fungera på min 2.5FT. Jag testade via mobil, via windowsdator med olika OBD program, via terminalprogram och testade precis efter en tankning. Men det gav aldrig något resultat. Motortemperatur fungerade däremot utmärkt och det var inte så dumt att få veta det heller på en V70II :) Så jag drar slutsatsen att Volvo inte implementerat 01 52 i 2.5FT och det är säkert tyvärr så i Focus också.
Användarvisningsbild
av Camel
#604820
MattiasD skrev:Så jag drar slutsatsen att Volvo inte implementerat 01 52 i 2.5FT och det är säkert tyvärr så i Focus också.
Det verkar uppenbarligen vara så, tråkigt. :???:
av MattiasD
#604843
Nu har jag mätt etanolhalten på min nuvarande tank. Det är 70.2% etanol. Förvånadsvärt låg andel etanol. Nuvarande tank är från QStar i Finspång. Förbrukningen räknar jag ut när jag tankat men just nu ligger färddatorn på 9.0l/100km.
av MattiasD
#605071
Calvin skrev:MattiasD, hur gick du till väga för att få ut värdet?
Jag använde OBD Scope på min Nokiatelefon precis som eijo. Etanolhalten kom upp direkt som PID så programmet kände av att bilen hade stöd för detta. Så blev det inte när jag testade mot 2.5FT.
Användarvisningsbild
av Bosa
#605600
Men det är väl bara bra att det är sommaretanol, innehåller ju mer etanol och är bättre för miljön. Miljö ska ju kosta lite extra idag dessutom. ;)

Skämt åsido så blir man inte direkt förvånad att det fifflas med detta, hur många tänker överhuvudtaget på att det går att kontrollera etanolhalten plus att det dessutom inte verkar fungera att kontrollera detta i alla bilmodeller. Skulle detta undersökas i större utsträckning gissar jag på ett ganska skrämmande resultat allra helst i de områden som normalt sett inte drabbas av nån värre kyla. Skulle de få startproblem blir de väl ombedda att tanka bensin istället av lokala verkstaden.
av Rådlös
#605636
Det finns en lite söligare och blaskigare metod att mäta etanolhalten.
Bensin och vatten blandar sig inte. Etanol vatten blandar sig. Bensin och etanol blandar sig.Tag upp några decilter E85 ur tanken, eller ta en skvätt vid sidan i något lämpligt kärl när du tankar. Häll i ett graderat mätglas till en bestämd volym. Häll på en bestämd volym vatten i mätglaset. Eftersom bensinen kommer att lägga sig överst, kan man läsa av hur mycket vatten-etanol det blev underst. Dra ifrån den volymen vatten som tillsattes. Även bensinvolymen. Det som är kvar är etanolvolymen.
Det går med en densitetsmätare också, en sådan som man använder till glykol eller batterisyra. Men då måste man ha sifferuppgifter på densitet och räkna lite mer. Troligen också kalibrera mätaren först.
OBS! Blanda aldrig batterisyravattenmätaren med glykolmätaren.

Ett viktigt tillägg: Skulle nu någon få för sig att han kan "ta ur" etanolen ur bensinen för "andra ändamål", så slå bort den tanken omedelbart. :-O)
Etanolen är denaturerad (förgiftad) med något som heter MTBE. Det är också etanolbaserat så det följer med etanolen som kräkmedel.
av eijo
#607488
Hej!

Nya tankningsdata:
Tanka i Arendal: Visar 79,22% efter att ha tankat 53L Visade innan 85.10%

h2=(70*hv-(70-Tl)*h1)/Tl

h2=etanolhalt senaste tankning
h1=etanolhalt på det som var kvar före tankning
Tl=Antal tankade liter
hv=Visad etanolhalt efter tankning

I mitt fall: h2=(70*79.22-(70-53)*85,10)/53 = 77,3%

Alltså: Etanolhalt i E85 hos Tanka Arendal 77,3% :D

Om vi för statistik på detta ett tag här på forumet, så kan vi tipsa nån kvällsblaska sen om "fusket" :twisted:

Lagom trångt 😂 det funkade tack för hj&[…]

Gå in i vida och leta rätt på sig[…]

Service Renault Scenic 2003

Var och pratade med kompisen som har bilverksad om[…]

Jag har samma fel på min V90 MY19. BÅD[…]