Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av eijo
#603173
Hej,

Har skaffat en Bluetooth OBD läsare kopplad till min mobil. Har kört 4 tankningar nu, och det har visat sig att tre av fyra tankningar har (enligt OBD läsaren)varit 85% etanol och 15% bensin, bara en har varit riktig "vinter etanol" med 25% bensin och 75% etanol.

Jet: 1 gång 75%, 1 gång 85%
Tanka: 1 gång 85%
ST1: 1 gång 85%

Men alla har "vinter pris" dvs drygt 10 SEK... ska man maila deras kundtjänst och klaga eller? :twisted:

Nån mer som kollat detta?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#603203
Absolut! Det gör skillnad och bolagen vet att det går med E75 då det äe en mild vinter. Jag skulle klaga direkt.

Edit: Kanske därför jag aldrig märkte skillnad med min 2,5FT då den borde dragit mindre bränsle på vintern. Jag mätte exakt vid pump i två år utan att märka skillnad. Exakt 1,2 l/mil sommar som vinter.....iofs mycket annat som påverkar men vinterdäcken var smalare och lika hårt pumpade....
av Jöns
#603344
En fråga: Hur får du fram etanolhalten via OBD-läsaren? Jag har en ELM327 och Torque men kan inte minnas att etanolhalten går att läsa ut där.
av MattiasD
#603374
Intressant! Jag försökte för snart ett år sedan att läsa ur bränslemixen via OBD men lyckades aldrig. Jag testade med terminalprogram och skickade kommandon enligt OBD specen men bilen svarade aldrig nåt vettigt. Men det var en 2.5FT motor och T4F kanske det fungerar på. Men hur läser du ur bränslemixen? Svarar programvaran verkligen så exakt som 85% och 75% procent?

Jag skulle föredra sommarblanding året om. Nu kör jag och många på en onödigt hög fossildel i E85. Men man ska ju förstås inte behöva betala högre pris.
Användarvisningsbild
av Camel
#603379
@MattiasD: jag noterar att du börjat köra med din nya bil. Ska bli intressant att se skillnaden i bränsleförbrukning mellan din nya och gamla bil eftersom körstilen och användningsättet sannolikt kommer att bli samma.
Användarvisningsbild
av Camel
#603381
Jag har provat att läsa ut etanolhalten med ELM327 och Torque på min focus 1,8FFV (samma motor som Volvos 1,8F) men inte lyckats. Har inte provat på min 2,5FT ännu men kommer att göra det.
av eijo
#603388
Hej,

Jag tillhör den krympande skaran som fortfarande använder Nokia telefoner :), E71 närmare bestämt. Alltså använder jag "OBDScope" version 1.21. I den får jag upp "Ethanol Fuel Ratio". Den visar just nu 85.10%. När man tankat tar det några mil innan den svängt in sig. När jag fick "riktig 75%" E85 visade den i själva verket 78.30%, vilket verkar rimligt eftersom jag hade 84.7% på tanken innan och det var ett antal liter kvar.

Finns det inte "Ethanol ratio" i Torque? Jag har tänkt byta till en Android mobil snart... kanske bäst att hålla i Nokian ett tag till då :)

Har bara testat på min T4F, hade inte ELM327 Bluetooth burken när jag hade min 2,5FT. Men T4F+OBDScope funkar det i alla fall bra!

För övrigt kör jag gärna på 85% alltid, speciellt den här varma vintern. Inga problem med kallstarter om man säger som så, men då vill jag inte betala för 75% :evil:
Användarvisningsbild
av Camel
#603401
Jag kör Android och ELM327 med gratisversionen av Torque.

Jag provade att bygga en egen PID med koden 01 52 (hex) som ska vara "Ethanol fuel %"
Skala 0-100 %
Formel A*100/255

Men när man läser värdet från 01 52 (hex) erhålls svaret "no data". Övriga data fungerar. Testat på min Ford Focus.

Någon som fått detta att fungera?
av MattiasD
#603429
Camel skrev:@MattiasD: jag noterar att du börjat köra med din nya bil. Ska bli intressant att se skillnaden i bränsleförbrukning mellan din nya och gamla bil eftersom körstilen och användningsättet sannolikt kommer att bli samma.
Japp, första tanken 0.96 l/mil. Det blev en hel del kökörning i jultrfiken vilket säkert fick förbrukning att ta ett skutt uppåt. Men jag är ändå positiv så länge förbrukningen på etanol ligger under 1l/mil och det ska bli intressant att de hur förbrukning utvecklar sig framöver.
av MattiasD
#603430
eijo, jag använder själv en E71 med OBD Scope. Fantastiskt telefon som jag har svårt att hitta ersättare till :) Men i OBD Scope uppkopplad mot 2.5FT fick jag aldrig upp etanolhalten. Jag la då till manuellt enligt OBD specen men det fungerade inte. Du menar att Etanolhalten kom upp automatiskt i OBD Scope när du kopplade upp mot T4F? Jag ska testa så fort jag har möjlighet.

12,7 är det i ett fulladat batteri., 12,4 ca,[…]

Vi som beställt EX90

Nu verkar det som sista hindret är bortrö[…]

Kan vara svårt att se på kanten p&arin[…]

Låter inget kul tur att det löste sig! […]