Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av semmelman
#539854
erikn skrev:Inte för att det har att göra med saken egentligen. Men...
Stupränna finns inte heller egentligen. Det finns stuprör och hängränna, men många har kallat det för det så nu finns det "felaktiga" ordet med i Svenska akademins ordlista. Idiotiskt anser jag, men språket förändras. Men jag tycker ändå att skruv är skruv (gänga) och bult är bult (ogängad).
Det där är ju om det är sant helt sinnessjukt fel, hur ska man veta om han menar rännan eller stupröret då???
av semmelman
#539857
Tomas88 skrev:
klacken skrev:med gängor på blir det en bult.
Nej. Jag upprepar. En bult har inga gängor.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bult
Där står oxå om du hade läst:
lekmannamässig benämning på större skruvar, med gängan på cylindrisk kropp

min fettning


...Dessutom om man läser wikipedias definition av skruv så längst ner där en bild på en stålbyggnadsskruv visas som i mina ögon ser ut som en bult så står det:
Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift.

min fettning igen, alltså för folk i gemen för de allra flesta utom de inom bultbyggarkretsar vilka vore rätt få så är uppdelning mellan skruv å bult så här om man vill göra sig förstådd bland den stora massan.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#539915
semmelman skrev: Bult används ofta lekmannamässigt och vardagligt som benämning på en lite större cylindrisk skruv, ofta med sexkantshuvud till vilken en mutter skruvas. Enligt fackmannamässig terminologi saknar en bult gängor och låses med exempelvis friktion, en sprint såsom saxpinne eller spännstift.

min fettning igen, alltså för folk i gemen för de allra flesta utom de inom bultbyggarkretsar vilka vore rätt få så är uppdelning mellan skruv å bult så här om man vill göra sig förstådd bland den stora massan.
Odi profanum vulgus.

Du väljer alltså att vara lekman hellre än fackman?
Amerikaner slår sig för bröstet och är stolta över att vara så okunniga som möjligt. Jag tycker mest att det är trist och olyckligt att mina egna landsmän tycker att dumma Amrisar är goda förebilder.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#540015
2444ever skrev:Bevare oss om pöbeln ska definiera språket.
Absolut, speciellt när det gäller tekniska applikationer. Om pöbeln bestämde sig för att kalla glykol för ogiftigt, skulle du dricka den då? Vad händer när folk hör någon säga "mil" men tror man menar ~1600m? Skyddszonen till kärnkraftverket är 10 mil...

Skruven är en maskin. Både skruven och bulten är delar i större sammansatta maskiner. Ingenjörer är den yrkeskategori vars jobb är att hantera och använda dessa saker. Borde det inte i rimlighetens namn vara smartast att överlåta på dem att avgöra hur man bäst skiljer dem åt? Speciellt eftersom så många lekmän har sin egen uppfattning om hur språket ska definieras...
Diplomater har kommit överens om vad persona non grata betyder (och det är inte att personen inte ska bjudas på gratäng). E-strängen på en gitarr heter så eftersom musiker har kommit överens om att gitarrer ska ha en sträng som stäms i E.
För tekniska applikationer har vi Tekniska Nomenklaturcentralen, en organisation dedikerad till att bringa ordning ur kaos inom tekniska facktermer. Vi har också standardiseringsorganens publikationer.
Bilden nedan är en delgängad sexkantsskruv enligt SS-ISO 4014.

Bild
Användarvisningsbild
av Mabuse
#540020
Generellt så är språk-regler deskriptiva, dvs de beskriver hur språket används. Även om jag inte är jätteförtjust i detta så inser man ju att språket är levande och utvecklas.
Men problem uppstår när man kommunicerar inom specifika fackområden.
Om man på biologiprovet får frågan "Vad kallas den process vid vilken en cell delar sig till två celler?" och sedan svarar "meiosis" så får man fel på biologiprovet. Då fungerar det inte att springa till läraren och säga "men när jag använde ordet meiosis så menar jag egentligen celldelning"...
Eller om två syskon vill pöka med varandra. Bara för att de kallar varandra för kusiner innebär inte att det blir lagligt.

För fackspråk krävs det förutbestämda definitioner för att kommunikation ska bli meningsfull och inte innehålla orsaker till missförstånd. Tekniska Nomenklaturcentralen är en organisation utsedd till att förvalta dessa definitioner. Definitionerna för skruv och bult enligt TNC är enkla och logiska. Det finns inte några ambivalenser eller godtyckliga gränsdragningar. Därför förstår jag inte varför det är så svårt att acceptera TNCs definition.

Jag använde också ordet bult felaktigt innan jag i skolan blev tillrättavisad, och hänvisad till SIS.
av 2444ever
#540041
Om jag skulle ge mig på ett seriöst inlägg så, om någon hade frågat mig innan jag läst denna tråden hade jag nog svarat typ att det nog i dagligt tal (av lekmän) sägs bult om gängade större skruvar men att det antagligen alltid heter skruv oavsett storlek - enligt standard. Tror att att en del meckare verkar använda "bult" för för lite grövre genomgående skruvar med mutter i andra änden.
Lika väl som jag alltid känt att det är lite fel när någon kallar en (grov) skruv för bult kan jag inte låta bli att reagera när man kallar en sådan för skruv, känns också fel. Kan vi inte hitta på ett nytt ord för de här grova skruvarna med gängor som har huvud avsett för typ hylsnyckel och har "platt" spets? Känns liksom inte bra att kalla dom för skruv :) Är nog lite kopplat i ryggmärgen till att skruv skruvar man i med skruvmejsel.

Skämt åsido så tycker jag att det är givande med trådar där man lär sig lite.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#540059
Semmelman:
Jag tror inte det är någon som sätter sig emot att skruvar ofta kallas för bult. Men bara för det betyder det ju inte att det är rätt. Det var ju den korrekta definitionen vi pratade om nu.
av semmelman
#540086
Tomas88 skrev:Semmelman:
Jag tror inte det är någon som sätter sig emot att skruvar ofta kallas för bult. Men bara för det betyder det ju inte att det är rätt. Det var ju den korrekta definitionen vi pratade om nu.
Okej, vi pratade visst om lite olika saker, då förstår jag, det är helt okej om fackmän - t ex läkare som pratar latin - diskuterar rätt benämning på lunginflammation eller celldelning på latin men det jag pratat, skrivit, om hela tiden är vikten att göra sig förstådd på ett forum, då får man om man nu är intresserad att bli förstådd använda de begrepp som 99% förstår. Som läkaren till patienten inte snackar latin. Det förenklar så mycket. Det var min approach och mitt budskap i det hele. Som sagt jag har aldrig hört en däckkille säga hjulskruv och de borde väl vara fackmän på det området? Och likaså järnhandeln? (och min far som var ingenjör på Bulten själva stället all svensk bult en gång kom ifrån sade oxå bult om skruv när han pratade med vanligt folk) D v s allt som vänder sig mot nån sorts användare, sen om några professorer, typ, sitter och resonerar om vad den egentliga rätta benämningen är känns lika meningslöst för kommunikationen som när historieprofessorer diskuterar om ett ord har germansk eller östgotisk härkomst typ t ex... dock är det ju intressant för dem, det vill jag inte ta ifrån er.
Men då är vi nog överens om att vi pratar om lite olika saker men de är ju nära förknippad så men bra med förtydligandet. :-)-)
av semmelman
#540201
För att fortsätta spinna runt ämnet en söndag kväll, inte för att försöka hamra in att jag har rätt, eller fel, utan bara för ämnet är lite intressant så frågan är vad som är rätt, om det är vad experterna säger eller den stora massan, tänker t ex på ordet scanner, som experterna och språkvårdarna först ville kalla bildläsare, eller nåt, men "pöbeln" envisades ändå att säga scanner, vilka var det som fick "rätt"? De där skruvexperterna förresten vad säger att de har rätt överhuvudtaget när det gäller språkval, jag tycker de har fel, de tar en bult och fräser några spår i den och då är det plötsligt en skruv fast det till största del fortfarande är en bult. Ta istället en fransk träskruv där har man alla fall också spetsat till bulten så den är till hälften skruv och hälften bult, där finns ju anledning att kalla den skruv, eller bult för den delen, då den är nåt mellanting, men en bult med några gängor är ju till större delen fortfarande en bult då borde den fortsätta heta det, min personliga uppfattning som jag tycker är mer logisk än "experternas".
Men sak samma om det är fel eller rätt, det är kanske rätt att säga skruv om experterna säger så, ändå slutligen vad pöbeln säger som bestämmer vad det blir. Nu har jag broderat ut mig alldeles för mycket för länge sen så nu sätter jag punkt för mig här nu, kanske. :lol:
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Vi som beställt nya XC60

Uthämtad 10 maj 2024 my25.

20.000 mila service XC70

Jag har bytt en insprutare på 42000 mil. G[…]

Byter fjädrar och dämpare på v&ari[…]

Köpråd v90

En sak jag lärt mig för länge sedan[…]