Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bjornw
#240777
DN skrev 29 nov att detta var en nyhet under 2009:

"Nya bensinmotorer med "gasoline turbo direct injection"-teknik (GTDi) lanseras. Det innebär fyrcylindriga motorer med samma effekt som dagens femcylindriga men 20 procents lägre förbrukning."

V70 II 2.5T drar 0,95 l/mil. 20% lägre blir 0,76 l/mil. Om de dessutom passar på att göra andra anpassningar likt de de gjorde på S40/V50 i drivE modellerna borde de kunna pressa ner den 5% till, alltså ca 0,72 l/mil.

En snabb kalkyl visar att vid 2000 mil per år och 2000 kr i skillnad i fordonsskatt (1 kr/mil) får en diesel inte dra mer än ca 0,56 med dagens bränslepriser för att ge motsvarande driftkostnader, utan hänsyn till eventuella kapitalkostnader som ofta är en nackdel för dieseln.

Någon som vet något om dessa och när de kommer?
Användarvisningsbild
av Variosboy
#240856
Ingen aning alls om detta, men min första gissning är att de kommer att komma
om en allt för lång framtid i sann volvo-anda, och min andra gisning är att de kommer att
bli dyra till en början (ingen biltillverkare brukar ju bjuda på nyheter) och därför så kanske jämförelsen med dieslar haltar. Plus att min tro är att bensin och dieselpriset kommer att utjämnas allt mer, och att dieselskatten kommer att vandra neråt, eller nej föresten, skatter sänks inte, :roll: men skatten på bensinare kommer att gå upp.

Men som sagt, det är ju bara spekulationer från min sida...
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#240874
Dom har varit 'på tapeten' lääänge. Tanken är väl att dom ska komma nästa år iallafall. Liknande prestanda som nuvarande 5 cyl men 20-30% lägre förbruknings- och c02-siffror.
av 945S
#240949
Låter som trams. Det är bara en bensinmotor som kopierar vissa av dieselmotorns goda egenskaper. Jag ser inte poängen. Bättre att köra fullt ut med dieselcykeln så får man alla dess fördelar. Antingen är det av skatteskäl eller så är det pga amerikanernas dieselfobi. Dieselmotorn är överlägsen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#240964
945S skrev:Låter som trams. Det är bara en bensinmotor som kopierar vissa av dieselmotorns goda egenskaper. Jag ser inte poängen. Bättre att köra fullt ut med dieselcykeln så får man alla dess fördelar. Antingen är det av skatteskäl eller så är det pga amerikanernas dieselfobi. Dieselmotorn är överlägsen.
Vi kanske bara ska ha en bilmodell också eftersom alla vill köra samma bil? :roll:
av perhall
#240974
Det är väl en smaksak om man gillar bensin eller diesel. De senaste två, tre åren har det kommit en hel del riktigt snåla bensinare men samtidigt blir de motorerna dyrare att tillverka och risken att de pajar är säkert större...
av viktore
#240993
XC90_Executive skrev:Dom har varit 'på tapeten' lääänge. Tanken är väl att dom ska komma nästa år iallafall. Liknande prestanda som nuvarande 5 cyl men 20-30% lägre förbruknings- och c02-siffror.
Vilka 5or menar man då? Är ju lite skillnad på 140hästaren och T5.
Är det helt Volvoutvecklade motorer eller är det Ford stämpel man kommer få stå ut med?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#241025
viktore skrev:Vilka 5or menar man då? Är ju lite skillnad på 140hästaren och T5.
Är det helt Volvoutvecklade motorer eller är det Ford stämpel man kommer få stå ut med?
Kanske kommer mer än en 4cyl turbomotor! :wink: 2.5T ligger nog närmst till hands annars!

Det går ju inte att utesluta att dom nya motorerna kommer användas av fler än Volvo.
Användarvisningsbild
av bjornw
#241077
XC90_Executive skrev:Dom har varit 'på tapeten' lääänge. Tanken är väl att dom ska komma nästa år iallafall. Liknande prestanda som nuvarande 5 cyl men 20-30% lägre förbruknings- och c02-siffror.
Såg i någon annan artikel att det skulle dröja till 2010 innan de kommer. Som sagt, högintressant. Grejjar de att få ut både drivE och GTDi motorer nästa år till xx70 och 60 kommer de väldigt lägligt och stämpeln som miljöbov skulle vara borta. Diesel har ju nackdelen med partikelutsläppen trots filtern och i vissa länder har de lågt anseende. Personligen så tycker jag också att vridstarka bensinare har en trevligare karaktär som passar bättre vid aktiv körning. Med andra ord behövs både snåla bensinare och dieslar idag, man klarar sig inte med bara det ena.

Då moderna bilar är så pass dyra […]

Blockade Egr:n på min S80 07 för 1&arin[…]

AWD kaputt V60 -13?

Tack! Då gör jag nåt kul istä[…]

1. Att det går att sätta på s[…]