Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av bilgalen
#242652
XC90_Executive skrev:ps.Körde ifrån en 9-5 Aero i förrgår förresten! 8) :lol: :wink:
Grattis, du har lyckats med konststycket att köra ifrån en 12år gammal framhjulsdriven bil i vinterväglag med din nya 4wd bil med V8 :lol:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#242672
bilgalen skrev:Grattis, du har lyckats med konststycket att köra ifrån en 12år gammal framhjulsdriven bil i vinterväglag med din nya 4wd bil med V8 :lol:
Inte vinterväglag dock, men annars var det väl korrekt! :wink:

Men man ska aldrig underskatta framhjulsdrivna turbobilar. :)
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#242939
viktore skrev:
VolvoBM skrev:
Du kan ju tycka vad du vill, men faktum kvarstår, Ford byter ut alla sina Volvo motorer mot egna. Och detta är för att de är törstiga samt går sönder mer än deras egna.......
Faktum?? Läste du ens vad jag skrev om Volvomotorer i Fordmodeller?
Jodå, nog läste jag det, men jag pratar inte om årets eller fjolårets modeller, utan kommande......Nu när krisen är här så kan de mycket väl få stå ut med de törstiga Volvo-spisarna ett tag till då deras egen utveckling knappast är lika stor längre.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#242940
XC90_Executive skrev:
VolvoBM skrev:Jag drömmer fortfarande om att komma under 0,85 på landsvägskörning
Kommer du inte under 0.85l/mil med en S80N 2.5T så är något fel. Jag kör S80 V8 awd - 0.8l/mil vid landsvägskörning är inga problem....

ps.Körde ifrån en 9-5 Aero i förrgår förresten! 8) :lol: :wink:
Tja ,det är ett stort fel med deras 2,5T. Den är törstigare än en 2,4T. Att din V8 som en av världens bästa motortillverkare (Yamaha) har producerat förvånar inte mig.... Jag kan momentant komma under 0,85, men då får det vara platt som i skåne eller liknande.....
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#242941
Loner skrev:
VolvoBM skrev: Sedan angående SAAB, tja jag har haft en Aero (9-5:a) och den kunde man få att dra 0,67 liter milen vid landsvägskörning, och vid fullgas 1,35. Hitta en Volvo med den prestandan som klarar detta....
MIn 2.4T kör jag lätt på 0,7 landsväg, 0,8 om jag lägger på moms på hastighetsskyltarna.

Inte original dock, utan "chippad", men då ger den bättre prestanda än en 9-5 Aero.

SÅ dom är väl rätt jämförbara både i prestanda och förbrukning då!

/L
Jo men nu har ju du den bättre av femorna. Sist jag kollade så finns det inte en chippad spis från fabriken.....;-) Man kan ju chippa en Aero också.....
(Jo jag vet att det finns de på västsidan av landet som får en lönespec från motorutvecklingen som har en orgtrimmad spis, men de räknas inte riktigt hos mig...) Jämför istället med T5:an eller liknande, hur är förbrukningen på den?
av viktore
#242978
VolvoBM skrev:
viktore skrev:
VolvoBM skrev:
Du kan ju tycka vad du vill, men faktum kvarstår, Ford byter ut alla sina Volvo motorer mot egna. Och detta är för att de är törstiga samt går sönder mer än deras egna.......
Faktum?? Läste du ens vad jag skrev om Volvomotorer i Fordmodeller?
Jodå, nog läste jag det, men jag pratar inte om årets eller fjolårets modeller, utan kommande......Nu när krisen är här så kan de mycket väl få stå ut med de törstiga Volvo-spisarna ett tag till då deras egen utveckling knappast är lika stor längre.

Ok, Ford Kuga är en ny modell för året. Ford har egna motorer i storleksklassen 200hk, egendomligt att de inte använder dessa. :roll: Och Focus RS har inte ens börjat levereras ännu, men då menar du kanske att RS modellen kommer att få en ny Fordmotor om ett tag?

Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma med dina påståenden, för de saknar substans och någon somhelst verklighetsförankring.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#243210
"Ford byter ut alla sina Volvo motorer mot egna."

Alla en(1)?

Jag vet inte vad du har fått dina uppgifter ifrån men det är väl knappast en hemlighet att dom motorerna som krånglar i Volvos sortiment kommer från Ford? 2.5T-motorn används flitigt hos Ford och i nya Focus RS sitter en värsting version av nämda motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#243526
XC90_Executive skrev:"Ford byter ut alla sina Volvo motorer mot egna."

Alla en(1)?

Jag vet inte vad du har fått dina uppgifter ifrån men det är väl knappast en hemlighet att dom motorerna som krånglar i Volvos sortiment kommer från Ford? 2.5T-motorn används flitigt hos Ford och i nya Focus RS sitter en värsting version av nämda motorn.
Tja, jag har haft en Volvo som inte hade en Ford-spis och den krånglade mer än någon Ford-kan göra..... Med tanke på all felrapporter rörande femmorna, så kanske vi skall vara lite mer ödmjuka inför sanningen? Volvos femma finns väl i fler än ett utförande? Eller hur räknar ni, endast blocket är en motor....
Sedan så har jag insiderinfo som säger att Ford som jobbar intensivt med att bli av med de törstiga Volvo-spisarna. När teknikerpå Ford försöker få reda på något om motorsystemet på "deras" femmor så finns det inte någon att fråga, för alla ansvariga konstruktörer är på andra firmor. Så de får testa själva med egna lösningar....
Volvos femma är i mina ögon en dinosaurie, visst den fungerar, men jämför med BMW eller Audi eller med Asiaterna så är den gammal och strular allt för mycket. Sedan så kan ni "Volvoister" vara hur rättrogna som ni själva önskar.......
Jag är väldigt nöjd med min bil vad gäller design, egenskaper och allmän tekniknivå, men drivlinan och förbrukningen är inte premium.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#243527
viktore skrev:
VolvoBM skrev: Jodå, nog läste jag det, men jag pratar inte om årets eller fjolårets modeller, utan kommande......Nu när krisen är här så kan de mycket väl få stå ut med de törstiga Volvo-spisarna ett tag till då deras egen utveckling knappast är lika stor längre.

Ok, Ford Kuga är en ny modell för året. Ford har egna motorer i storleksklassen 200hk, egendomligt att de inte använder dessa. :roll: Och Focus RS har inte ens börjat levereras ännu, men då menar du kanske att RS modellen kommer att få en ny Fordmotor om ett tag?

Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma med dina påståenden, för de saknar substans och någon somhelst verklighetsförankring.
OK, du har en annan åsikt....... Jag vill inte komma någonstans, bara uttrycka min åsikt om att Volvos femma inte är den bästa motorn som någonsin producerats......
Vi som beställt nya XC60

Akustikrutor, eller som Volvo kallar det; fön[…]

Jo, någon enstaka gång och då br[…]

Bensinpriser v2

Ja, höjs bensinpriset så lär &au[…]

Byta topplockspackning Volvo V70 2.4

Okej tack! Uppskattar svaret, förlåt f&[…]