Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av 945S
#241183
XC90_Executive skrev:
Vi kanske bara ska ha en bilmodell också eftersom alla vill köra samma bil? :roll:
Att sätta i en mindre effektiv motor är inte ett speciellt bra sätt att få bra variation på bilmodeller. Dieselcykeln är av naturen mer effektiv än ottocykeln. Och dieselmotorn passar till alla möjliga bil (och -lastbil) modeller. Undantaget kanske extremt viktkänsliga applikationer som typ formel 1. Men även inom racing börjar det så smått köras med diesel. Audi har vunnit Le Mans de senaste tre åren med sin R10 TDI.

Utöver motortypens fördelar är dieselolja är dessutom billigare att tillverka än bensin, som behöver raffineras längre.

Men alla bör naturligtvis få köra med vilka motorer de vill. Bensin, diesel, etanol, gummiband... jag bryr mig inte så länge de betalar sitt eget bränsle.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#241961
viktore skrev:Vilka 5or menar man då? Är ju lite skillnad på 140hästaren och T5.
Är det helt Volvoutvecklade motorer eller är det Ford stämpel man kommer få stå ut med?
När det gäller förbrukning så kanske vi vill ha en Ford-stämpel? Samtliga deras motorer är snålare med mostvarande prestanda än Volvos..... Det finns ett skäl till att Ford slänger ut Volvos motorer en efter en ifrån deras bilar. De är för gamla och ineffektiva helt enkelt.....Helt egen utvecklade motorer från Sverige, det är nog en dröm nuförtiden..... :cry: Fast å andra sidan, det är ju endast det andra svenska märket som lyckats att göra bra motorer....
av viktore
#242122
VolvoBM skrev:
viktore skrev:Vilka 5or menar man då? Är ju lite skillnad på 140hästaren och T5.
Är det helt Volvoutvecklade motorer eller är det Ford stämpel man kommer få stå ut med?
När det gäller förbrukning så kanske vi vill ha en Ford-stämpel? Samtliga deras motorer är snålare med mostvarande prestanda än Volvos..... Det finns ett skäl till att Ford slänger ut Volvos motorer en efter en ifrån deras bilar. De är för gamla och ineffektiva helt enkelt.....
Ja för 1.8/2.0F motorerna är ju verkligen ett gäng riktiga pärlor.. :roll:
2.5t motorn återfinns i både Ford Kuga och Focus ST. En modifierad variant av 2.5litersfemman används i nya Focus RS.
Jag håller med om att flera av motorerna är för gamla, och kalla mig märkesindoktrinerad men en nyutvecklad Volvomotor finns det ingen Ford dito som slår varken gång, eller förbrukningsmässigt.

S80 med nya D5an är förbrukningsmässigt bäst i klassen.
VolvoBM skrev:Helt egen utvecklade motorer från Sverige, det är nog en dröm nuförtiden..... :cry: Fast å andra sidan, det är ju endast det andra svenska märket som lyckats att göra bra motorer....


Ha ha, sicket struntprat!
Rekommenderar dig att göra en sökning på google med sökorden T7 och oil sludge. Förövrigt är 210hästars 9-3 Aero-motorn ett riktigt monster när det gäller utsläpp och förbrukning. I test mot S60 T5 både drog den mer bensin och släppte ut mer, trots att S60n hade en "föråldrad" motor och 40hästar mer än Aeron.. :-O)
av Lövet
#242130
viktore skrev: S80 med nya D5an är förbrukningsmässigt bäst i klassen.
Eftersom inte ett enda test har gjorts med den motorn (finns den annat än i Volvos konfigurator egentligen?) så är jag mycket spänd på hur du kan veta detta? D5an har väl ungefär 10 trådar vid det här laget där ägare klagar högljutt över förbrukningen.
viktore skrev: Ha ha, sicket struntprat!
Rekommenderar dig att göra en sökning på google med sökorden T7 och oil sludge. Förövrigt är 210hästars 9-3 Aero-motorn ett riktigt monster när det gäller utsläpp och förbrukning.
Den motorn är inte heller en Saab produkt egentligen utan en turboladdad lagervara från GM. T7 motorn är det däremot och lyckas betydligt bättre vad gäller förbrukning i förhållande till prestanda. Oilsludgeproblemen finns mellan 1997 och 2002 och täcks av en 8 årig garanti utan självrisk.
av viktore
#242162
andreas_lofgren skrev: Eftersom inte ett enda test har gjorts med den motorn (finns den annat än i Volvos konfigurator egentligen?) så är jag mycket spänd på hur du kan veta detta? D5an har väl ungefär 10 trådar vid det här laget där ägare klagar högljutt över förbrukningen.
Genom att inte blanda äpplen och päron är det bara att gå till valfritt bilfrabrikats hemsida och söka upp en modell som är i samma liga som S80 storleks och effektmässigt, kolla förbrukningssiffrorna och dra slutsats.
andreas_lofgren skrev: Den motorn är inte heller en Saab produkt egentligen utan en turboladdad lagervara från GM. T7 motorn är det däremot och lyckas betydligt bättre vad gäller förbrukning i förhållande till prestanda. Oilsludgeproblemen finns mellan 1997 och 2002 och täcks av en 8 årig garanti utan självrisk.

Knappast en "lagervara" från GM. SAAB har modifierat motorn enligt sin spec. I stora drag är det bara blocket som är detsamma om man jämför med grundmotorn från Opel.

Jag sitter inte och försöker kasta skit åt SAABhållet, men att påstå att folket i Trollhättan är de enda som kan bygga "bra" motorer i Sverige är duktigt befängt.
Användarvisningsbild
av VolvoBM
#242540
viktore skrev:
andreas_lofgren skrev: Eftersom inte ett enda test har gjorts med den motorn (finns den annat än i Volvos konfigurator egentligen?) så är jag mycket spänd på hur du kan veta detta? D5an har väl ungefär 10 trådar vid det här laget där ägare klagar högljutt över förbrukningen.
Genom att inte blanda äpplen och päron är det bara att gå till valfritt bilfrabrikats hemsida och söka upp en modell som är i samma liga som S80 storleks och effektmässigt, kolla förbrukningssiffrorna och dra slutsats.
andreas_lofgren skrev: Den motorn är inte heller en Saab produkt egentligen utan en turboladdad lagervara från GM. T7 motorn är det däremot och lyckas betydligt bättre vad gäller förbrukning i förhållande till prestanda. Oilsludgeproblemen finns mellan 1997 och 2002 och täcks av en 8 årig garanti utan självrisk.

Knappast en "lagervara" från GM. SAAB har modifierat motorn enligt sin spec. I stora drag är det bara blocket som är detsamma om man jämför med grundmotorn från Opel.

Jag sitter inte och försöker kasta skit åt SAABhållet, men att påstå att folket i Trollhättan är de enda som kan bygga "bra" motorer i Sverige är duktigt befängt.
Du kan ju tycka vad du vill, men faktum kvarstår, Ford byter ut alla sina Volvo motorer mot egna. Och detta är för att de är törstiga samt går sönder mer än deras egna.......
Sedan angående SAAB, tja jag har haft en Aero (9-5:a) och den kunde man få att dra 0,67 liter milen vid landsvägskörning, och vid fullgas 1,35. Hitta en Volvo med den prestandan som klarar detta...... min nuvarande S80N drar mer soppa än vad min XC90 med "samma" motor fast med 10 hästar mindre.... och jag gasar som en pensionär.....minus slirandet på kopplingen.... Jag drömmer fortfarande om att komma under 0,85 på landsvägskörning
Missförstå mig inte nu, jag har nu en Volvo för att som helhet så är det kanske en bättre bil vad gäller ägandet totalt. Men att min dröm vore en SAAB spis med en växellåda från Vovlo. (egentligen från BMW om man nu får byta som låda som man vill)
av viktore
#242557
VolvoBM skrev:
Du kan ju tycka vad du vill, men faktum kvarstår, Ford byter ut alla sina Volvo motorer mot egna. Och detta är för att de är törstiga samt går sönder mer än deras egna.......
Faktum?? Läste du ens vad jag skrev om Volvomotorer i Fordmodeller?
av bilgalen
#242597
Läste på ett annat forum att den 1.6L bensin 4:a på 180hk som Volvo visade i S60 Concept kanske skulle leta sig ner i produktionsbilar ganska snart, redan under 2009. Någon som vet mer?
Användarvisningsbild
av Loner
#242606
VolvoBM skrev: Sedan angående SAAB, tja jag har haft en Aero (9-5:a) och den kunde man få att dra 0,67 liter milen vid landsvägskörning, och vid fullgas 1,35. Hitta en Volvo med den prestandan som klarar detta....
MIn 2.4T kör jag lätt på 0,7 landsväg, 0,8 om jag lägger på moms på hastighetsskyltarna.

Inte original dock, utan "chippad", men då ger den bättre prestanda än en 9-5 Aero.

SÅ dom är väl rätt jämförbara både i prestanda och förbrukning då!

/L
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#242637
VolvoBM skrev:Jag drömmer fortfarande om att komma under 0,85 på landsvägskörning
Kommer du inte under 0.85l/mil med en S80N 2.5T så är något fel. Jag kör S80 V8 awd - 0.8l/mil vid landsvägskörning är inga problem....

ps.Körde ifrån en 9-5 Aero i förrgår förresten! 8) :lol: :wink:

Vad har du för bilmodell, årsmodell o[…]

Wohooo! :party:

Tjena, Har sökt efter svar som är mer ak[…]

Oringar/rengöring oljetråg

Volvo bör ha ringarna.