Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1578330
Bil 1: inte körbar, avställd, obesiktigad, oförsäkrad.
Bil 2: körbar, påställd, obesiktigad, försäkrad.
Bil 3: körbar, påställd, besiktigad, försäkrad.

Vad finns det för alternativ som är lagliga?

Vad är lättast?

Vad kostar en transport?

TILLÄGG

Så här ser vikterna ut

BIL 1:
Tjänstevikt 1360 kg
Totalvikt 1780 kg
Lastvikt Max 420 kg
Släpvagnsvikt Max 1500 kg
Släp totalvikt (B) Max 1500 kg
Släp totalvikt (B+) Max 1500 kg

BIL 2:
Tjänstevikt 1400 kg
Totalvikt 1930 kg
Lastvikt Max 530 kg
Släpvagnsvikt Max 1500 kg
Släp totalvikt (B) Max 1500 kg
Släp totalvikt (B+) Max 1500 kg

BIL 3:
Tjänstevikt 1460 kg
Totalvikt 1950 kg
Lastvikt Max 490 kg
Släpvagnsvikt Max 1600 kg
Släp totalvikt (B) Max 1550 kg
Släp totalvikt (B+) Max 1600 kg
Senast redigerad av 1 sjod, redigerad totalt 0 gånger.
#1578350
B-körkort brukar i regel vara riktigt snålt när det gäller biltransport... Ska vara om man har "tur" att både dragarbilen och bilarna man ska dra inte väger mycket, men samtidigt har hög dragvikt...

Så vad gör man då... Ja, några alternativ finns ju... Bil 1 kan du dra på en dolly. Bil 2 kan du boka en besiktning ditåt du ska och köra(förutsatt att den har försäkring), sen antingen bessa den eller vara fräck och avboka besiktningen längs vägen och köra hem den istället... Bil 3 körs raka spåret bara... "givetvis".

Sen finns det såklart mindre lagliga metoder... T ex vanlig bogsering av samtliga bilar... Men det var ju inte sånna metoder du undrade över :-)

Enklast är väl om du har lyxen att ha någon bekant som har BE + lämplig dragarbil du kan anlita, annars börjar nog tusenlapparna fladdra iväg om du ska anlita en "riktig" transportfirma...
Allt detta innefattar att man flyttar en bil åt gången, förutom den som är laglig att köra om du kan hitta en extra förare då. Så är det långt dom ska flyttas så är det ju ett skaplig projekt.... Ska du prompt flytta samtliga samtidigt, ja då blir det nog jävulskt dyrt då det kräver bärgare/lastbil och inte bara en biltransport...
#1578411
Lucif3r skrev:Så vad gör man då... Ja, några alternativ finns ju... Bil 1 kan du dra på en dolly. Bil 2 kan du boka en besiktning ditåt du ska och köra(förutsatt att den har försäkring), sen antingen bessa den eller vara fräck och avboka besiktningen längs vägen och köra hem den istället... Bil 3 körs raka spåret bara... "givetvis".
Tyvärr är jag bara 1 person med 1 B-körkort. Dom få jag känner har inget körkort.
Men, samtliga bilar får åka på dolly? Eller inte bil 1 på grund utav avsaknad av försäkring?
Lucif3r skrev:Sen finns det såklart mindre lagliga metoder... T ex vanlig bogsering av samtliga bilar... Men det var ju inte sånna metoder du undrade över :-)
Jag får nog göra vad som krävs. Bilarna behöver bort och transportstyrelsen vägrar lämna ut regbevis. Har behörighetskoder med inget BankID.
Lucif3r skrev:Enklast är väl om du har lyxen att ha någon bekant som har BE + lämplig dragarbil du kan anlita, annars börjar nog tusenlapparna fladdra iväg om du ska anlita en "riktig" transportfirma...
Allt detta innefattar att man flyttar en bil åt gången, förutom den som är laglig att köra om du kan hitta en extra förare då. Så är det långt dom ska flyttas så är det ju ett skaplig projekt.... Ska du prompt flytta samtliga samtidigt, ja då blir det nog jävulskt dyrt då det kräver bärgare/lastbil och inte bara en biltransport...
Vad kan det kosta med transport, om du använt det?
Senast redigerad av 1 sjod, redigerad totalt 0 gånger.
#1578412
TommyP86 skrev:2 bilar+släp med kombination som tar vikten och förare som får ratta BE.
Alternativt 2 resor med en biltransportbil.
Dom tar 2 bilar per resa? Vet du pris?
TommyP86 skrev:Vet inte hur gammal du är men något man lärt sig genom åren är att sluta krångla med olagliga kombinationer, det är bara jobbigt och som upplagt för problem med kompisar som ”hjälper till”
För gammal för att vara så okunnig.

Exempelvis, ta bort VIN nummer och regskyltar och lämna bil 1 på den vänliga människans parkeringen, som jag hyr?
#1578430
sjod skrev:Någon som vet om denna är laglig i Sverige?

Universal 5000LBS Adjustable Bumper Mount A-Frame Tow Bar w/Chains RV Car Jeep
https://www.ebay.com/itm/200813421086
En sån där räknas som bogsering, med alla dess regler. Dvs den bogserade bilen ska vara besiktad, påställd, skattad och försäkrad.. Jag TROR även det kräver en 'förare' i den bogserade bilen. Samma med en enkel dragstång. Enda fördelen med sån där, eller dragstång, är väl att det är den bogserande bilen som bromsar och styr, till skillnad mot klassisk rep-bogsering.

En dolly däremot, räknas som efterfordon, och då är det ok med avställd, obesiktad, oskattad osv bil. Enda nackdelen med dolly är väl att det är max 30km/h som gäller....
#1578431
Sök i databasen på detta forum. Har för mig det var uppe till diskution för några år sedan. Har fär mig det fanns en modell som man kopplade till styrningen, så man kunde köra ensam med båda. Annars, en vanlig Dollykärra funkar. Borde finnas att hyra eller låna
https://www.google.com/search?q=dollyk% ... aM&vssid=l

Helt uppåt väggarna, jag köpte sj&[…]

Idag (sön) har jag lagat kåpan under mo[…]

Bränsletrycksregulator? Det är inte s&ar[…]

Dålig värme i kupén

Låter helt sjukt! Som om det ändå[…]