Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1577847
Du har så rätt och ber så mycket om ursäkt för detta. Ja det är inte alltid så lätt och efterrsom jag var hemma när jag svarade så slog jag bara upp det i TSFS 2017:54 på transportsyrelsen och inte i handboken som vi normalt söker information i så hade inte tillgång till extra kommentarer som hjälp och kan erkänna att jag inte kan TSFS 2016:22 så värst bra då vi inte använder den i vårat dagliga arbete och tolkade att dettta gäller från år 2010 när de så specifikt anger detta år i texten.

Normalt sett vid osäkerhet på jobbet hade jag först slagit i vår handbok som vi har. Det år samma som TSFS 2017:54 men den är utökad med kommentarer och hjälp text som man saknar då man läser direkt från transportstyrelsen och om något är oklart så hade jag även ringt en av våra ingenjörer för att stämma av så det blir rätt innan jag tar beslut. Regeln är relativt ny och inget fel man råkar ut för dagligen ännu i alla fall. Handboken vi har är ovärdelig då den har just dessa förklarande kommentarer som hjälp. Den har även på vilket sätt vi skall kontrollera detta med mer utförliga instruktioner som ett exempel att om fordonet saknar kontakt med Ecall systemet inne i besiktningshallen så skall ka slutlig bedömning göras i samband med provkörning. Jag censurerade en del av texten och förenklade den något eftersom vi inte får dela med oss av vår handbok rakt av hur som helst men ska fråga om jag får lov att dela med mig av denna text i sin helhet och uppdaterar isåfall texten framöver.

"från vår handbok i censurerad form och förkortad förklaring i nuläget)
Kraven omfattar nya fordonstyper (M1 och N1) som typgodkänts 31 mars 2018 eller senare och tagits i bruk med stöd av detta godkännande. Denna information har vi inte och använder oss av vägtrafikregistret.

1. (Censurerar siffror och text i nuläget) eller senare, kontroll/bedömning ska ske enligt nedan
2. (Censurerar siffror och text i nuläget) och tagen i bruk efter 2018-03-30, kontroll/bedömning sker enligt nedan när utrustning finns monterad

Så jag är hemskt ledsen om jag råkade lura någon och var inte min mening på något sätt.

Hoppas ni får en fortsatt bra dag allihopa.
#1577858
Funk skrev:Problemet med inlägget ovan ligger i frasen:
Kontroll av 112 baserat eCall system ska utföras på fordon som omfattas av kraven

Vilka omfattas av kraven..

En bil av kategori M1 och N1 som har tagits i bruk med stöd av ett typgodkännande i obegränsad serie som ursprungligen meddelats den 31 mars 2018 eller senare ska beträffande eCall-system i fordon som bygger på 112-tjänsten uppfylla kraven i K1

Så satte besiktningsmannen bara anmärkning för att systemet inte fungerade, eller var det helt korrekt en bil som verkligen haft detta som krav för typgodkännade ? Dom är fortfarande inte så många som gått igenom besiktningen, och 2-3G funkar fortfarande..

/Thomas


Jag gick självklart tillbaka och kontrollerade så att bedömningen var rätt i detta fall för säkerhets skull och det var korrekt. Hade det visat sig att det var en felbedömning och fordonet inte omfattades av detta krav så hade jag självklart justerat besiktningsprotokollet och tagit bort bedömningen och kontaktat ägaren av fordonet och informerat att det var en felaktig bedömning.
som är borttagen och bett om ursäkt .


Rätt att överklaga
Resultat av en registreringsbesiktning kan överklagas hos Transportstyrelsen, Box 267, 781 23 Borlänge. Överklagande bör ske utan
dröjsmål. Resultat av en kontrollbesiktning kan endast överklagas om fordonet belagts med körförbud.

Misstag sker och om man tror att man råkat ut för en felaktig bedömning som inte omfattas av ovanstående bör man vända sig till företaget som besiktade bilen och reklamera.

"Det är mänskligt att fela. För att göra riktigt stora fel krävs en dator." :-D
#1577871
Resultat av en kontrollbesiktning kan endast överklagas om fordonet belagts med körförbud.
En sådan anmärkning är ju inte att jämställa med körförbud, eller ?

/Thomas
Användarvisningsbild
av bem
#1577955
I Vi bilägares senaste nr. (nr. 7, 1 maj 2024) har de gjort en undersökning, "2G- och 3G-näten släcks ned – så påverkas din bil".
För Volvo skriver de:

"Volvo
Bilar tillverkade innan 2019 påverkas i olika utsträckning. Tjänster som kan försvinna är appar, eCall/SOS/ACN och On Call-funktioner i bilen. På nyare årsmodeller med 2G/3G/4G-modem kommer en uppdatering av mjukvaran finnas tillgänglig som säkerställer att eCall och andra funktioner fortsätter att fungera.
Bilar som endast stöder 2G och 3G kommer inte gå att uppdatera. Det gäller alla modeller som lanserades innan senaste XC90 (2015) och bygger på tidigare plattformar. Den hårdvaruuppgradering som erbjudits i USA är inte genomförbar på svenska bilar och Volvo rekommenderar inte tredjepartslösningar."
#1577991
bem skrev: mån 06 maj 2024, 13:22Den hårdvaruuppgradering som erbjudits i USA är inte genomförbar på svenska bilar och Volvo rekommenderar inte tredjepartslösningar."
Svenska motorjournalister verkar vara slöa. Har de ställt frågan VARFÖR den hårdvaruuppgradering som erbjuds i USA inte fungerar på svenska bilar? Knappast. Då hade de nämligen förstått att det beror på att Volvo inte brytt sig om att se till att den nya hårdvaran använder både de frekvensband som gäller i USA och de som gäller övriga världen. Något som varenda mobiltelefontillverkare har löst sedan över 20 år tillbaka...

Men Volvos uppgradering jobbar enbart på frekvensbandet för USA eftersom Volvo har bestämt att de inte ville ha en uppgradering som fungerar någon annanstans. Hade Volvo haft viljan hade hårdvaran jobbat på samtliga frekvensband precis som alla mobiltelefoner i hela världen.
Associationsleken, är ni med? ;-P

Flugsvamp (Klassisk svamP vid mammas hamburgerhak[…]

Inget ljus till släpkärra

Vad är det för bil och årsmodell? […]

OK, blir att ge det ett försök! &Ari[…]

Väldigt dålig acceleration

Kan vara mycket som ger detta resultat. Framfö[…]