Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1556251
Hej alla skarpa hjärnor!

Jag har ett avtagbart Thule Brink drag på min V70. Herr besiktningsman blev inte helt nöjd med det. Inte alls faktiskt. Jag har löst 2st fel som han påpekade (går att avmontera utan att behöva trycka in samt går inte att montera med att bara slå in den).

Nu har jag ett fel kvar som jag inte riktigt får ordning på. Reglaget ska fastna nere på rött när man vrider på reglaget och först återfjädra till grön när den är monterad. Jag har haft isär reglaget och allt ser snyggt och prydligt ut där inne.

Är det någon annan som har haft samma problem och vet om det sitter i själva manöverreglaget eller om det är något i kolvdelen på kroken? Vad är det som ska hålla kolven inne, är det fjädrarna i reglaget bara?

Bifogar en bild på själva modellen som referens samt en bild på hur min krok inte vill fastna utan att jag håller i den. :bored:
thule-brink-604100-avtagbar-dragkrok-vertikal-bmw-5-serie.jpg
thule-brink-604100-avtagbar-dragkrok-vertikal-bmw-5-serie.jpg (29.09 KiB) Visad 1234 gånger
IMG_4899.jpg
IMG_4899.jpg (1.9 MiB) Visad 1234 gånger
#1556268
Jag sprayade WD40 vid "piggen/kolven" som är längst in på den löstagbara delen på draget när jag upplevde att vredet inte slog om helt och monterade av/på några gånger, då blev det bra.
Kan vara värt att testa kanske...
#1556272
fjohan82 skrev:Jag sprayade WD40 vid "piggen/kolven" som är längst in på den löstagbara delen på draget när jag upplevde att vredet inte slog om helt och monterade av/på några gånger, då blev det bra.
Kan vara värt att testa kanske...
Tack för ditt svar. Mitt problem är att den inte fastnar i sitt nedre läge på rött utan att jag håller det där. Enligt besiktningsman ska det stå så som jag håller det på bilden innan motering och sen flyga upp vid montering, men min flyger upp direkt. Det är något som inte håller emot tillräckligt!
#1556277
slajm skrev: tor 28 sep 2023, 16:56
fjohan82 skrev:Jag sprayade WD40 vid "piggen/kolven" som är längst in på den löstagbara delen på draget när jag upplevde att vredet inte slog om helt och monterade av/på några gånger, då blev det bra.
Kan vara värt att testa kanske...
Tack för ditt svar. Mitt problem är att den inte fastnar i sitt nedre läge på rött utan att jag håller det där. Enligt besiktningsman ska det stå så som jag håller det på bilden innan motering och sen flyga upp vid montering, men min flyger upp direkt. Det är något som inte håller emot tillräckligt!
Aha! Men du ska väl trycka ner den när du ska lossa kroken? Då ska den ju fjädra tillbaka.
Så är det på Volvos originalkrok med samma identiska låsning.

https://manuals.plus/m/1f49441e8512e985 ... _optim.pdf
.
#1556286
Aha! Men du ska väl trycka ner den när du ska lossa kroken? Då ska den ju fjädra tillbaka.
Så är det på Volvos originalkrok med samma identiska låsning.

https://manuals.plus/m/1f49441e8512e985 ... _optim.pdf
.
[/quote]

Tack för den fina videon, det förenklade lite att se en korrekt krok. Min utgår från grönt läge, inte rött som på videon. Det är detta som inte är okej tydligen, kolven ska fastna inne och det ska markeras rött tills man tryckt i den så det smäller till och ska bli grönt. Det finns ju en pinne med en fjäder på inne i mekaniken samt en fjäder för rotation/återfjädring. Funderar på om det är något där som inte är korrekt, trots att jag motionerat dem och det ser rent, fint och spänstigt ut där inne!
#1556291
Har du provat olika lägen med nyckeln i låset till löstagbara dragkroken?
Jag hade en liknande dragkrok (Volvo original) på min förra bil, V70 MY14. En mer knövlig dragkrok än den har jag aldrig upplevt. Funka i och för sig men i stort sett varenda gång fick jag vrida med nyckeln åt olika håll för att få till klicket och låsningen plus grönt. Den halvautomatiska in-/utfällbara eldragkroken jag har på min nuvarande V90 är verkligen bra och lättanvänd. Hoppas du får ordning på din bils dragkrok.
#1578120
Någon uppdatering på detta? Har samma problem, kombinerat med att det inte går att slå ner utan att "ladda" draget. På mitt drag ser det ut som att tungan går för långt ut (jämfört med vad jag sett tidigare) och att det det därför inte går att slå ner utan att vrida in den först.. Att den inte fastnar i laddat läge vid urtagning tror jag hör ihop med detta.

Ska det sitta någon form av shims i låstungans urgröpning alternativt under armen som förflyttar den? I nuläget blir det ju en kvarts varvs dödläge innan den biter..

Ja, ytterlgiare en anledning till att forsätt[…]

Jag letar en styrväxel P8638614 smi till bra […]

Odb/felkådsläsare...

Alla bilars , OBDII samt läsarens mjukvara. J[…]

Volvo-appen slutat larma?

Ja, på android kan du det och du har ju i […]