Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
#1554684
Jo, jag vet. Frågan är om den går att spinna?
#1554693
js1 skrev: tis 12 sep 2023, 19:06 ..Har du köpt din ”puck” på eBay?
Nej den har jag svarvat själv med mycken möda i en Emco unitmat 3.. Tog evigheter eftersom svarven bara orkade med jättetunna skär, detta låg i överkant på vad den mäktade med :-)
Hade bilder från tillverkningen med de försvann när min telefon tvärdog. :oops: R.I.P. 📱 ✝️
Dubben borde gå att köpa färdig..
#1554698
js1 skrev: tis 12 sep 2023, 20:09 Jo, jag vet. Frågan är om den går att spinna?
Tror inte det. Den jag använde i slutet på 60-talet och något år in på 70-talet kunde man snurra fart på och släppa ner ett stöd så den "wobblade" så man kunde märka det med en sprit penna om det var dynamisk obalans. Var man noga med denna apparat blev det väldigt bra. Men det var väldigt noga med centrum hålet, och alla bilar hade inte centrerade centrum på fälgarna.
#1554709
Det är ju spinntestet som är det roliga. :-D Bekräftar liksom att allt är rätt.
Undrar vad som händer om hjulet skulle hoppa av, det är rätt mycket lagrad energi.. :-/
.
_spinntest.jpg
_spinntest.jpg (278.38 KiB) Visad 1195 gånger
Användarvisningsbild
av js1
#1554710
Har du nån uppfattning på hur fort du spinner hjulet?
#1554711
Diametern på drivhjulet var vald så att borrmaskinens varvtal skulle få upp hjulet i motorvägsfart.
Men det behövs faktiskt inte för dynamisk balansering, räcker med mycket mindre än så för att hjulet ska hitta sin jämvikt. Säg 200 rpm kanske..
Är det något statiskt fel kommer man se att "pelaren" vibrerar redan då.

Rullomkrets på mina hjul är 1913mm.
120 km/h = 33.3m/s = 17.4 varv/s = 1045 rpm. Känns lite läskigt :-/
Användarvisningsbild
av js1
#1554715
Ok. 110km/h är 30,5 m/s. Om däckets omkrets är 2m ger det ca 15 varv/sek.
Kollar man Biltemas balanseringsmaskin roterar den med 200rpm eller 3,3 varv/sek vilket motsvarar 24km/h. Det bekräftar dina iakttagelser.
Hoppas jag kan få gjort en puck snart, sjukt nyfiken på detta.
Vad jag förstått bör du ha tre vikter på din fälg när du är klar. En bakom ekrarna för statisk balans och två stycken för dynamisk, en främre och en bakre med 180 graders förskjutning. Jag funderade och räknade lite på om man därefter kan slå samman de två främre till en vikt. Jag gjorde ett exceldokument där man anger de två vikternas massa och vinkeln mellan dom. Då får jag en ”sammanlagd” vikt och var den bör sitta.
Ska bli spännande att se om jag tänker/räknat rätt. :-)

Edit, du hann före med matten ;-)
#1554721
Precis, datoriserade balanseringsmaskiner räknar ihop vikterna. Men det är rätt praktiskt att ha statiskt och dynamiskt helt fristående från varandra. Om man behöver efterjustera endera.. Jag står ut med tre viktgrupper i stället för två när de är osynliga på insidan.
Jag klistrar inte vikterna under balanseringen utan tejpar fast dem provisoriskt tills man är helt nöjd med var de ska sitta.
Använder 10 grams slim-zink-klistervikter, de får plats mellan bromsok och fälg även där det är som trängst.
Radar upp flera eller kapar till en halv eller fjärdedel om det behövs. Oväntat segt att kapa zink dock :-)

Här var det, konstigt nog finns inte 10g längre, bara 5 och 15 :-/
https://www.viktobult.se/sv/vikter/klis ... t-15g.html
Användarvisningsbild
av js1
#1554786
Många funderingar här nu :-)
Är det inte lätt hänt att man själv sätter hjulet i "gungning" med borrmaskinen och misstar detta för dynamisk obalans?
Eller är det som trumman i tvättmaskinen efter centrifugering att amplitiden för obalansen blir tydlig (störst) när rotationshastigheten sammanfaller med hjulets resonans?
Senast redigerad av 1 js1, redigerad totalt 0 gånger.
#1554787
Now we're talking :-D
Jodå man kan sätta hjulet i en pendling som inte är synkroniserad med rotationshastigheten, t.ex. om "trissan" inte är centrerad, men den avtar efterhand när hjulet snurrar fritt.
Det märks ganska bra vilken "wobbling" som är synkroniserad med varvtalet, dvs den som beror på dynamisk obalans. Det krävs lite fingertoppskänsla för att få det hela att fungera perfekt ;-)

Har säkert glömt nått men som sag[…]

Vad är det du undrar över??

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr[…]

Ja det var hans.