Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1355817
När AGM/gel-batterier ger upp är det nog oftast för att elektrolyten har avdustat och plattorna har torkat ut. Då kommer det inte hjälpa vad man än försöker göra.. :P
Användarvisningsbild
av lennarte
#1355944
När jag jobbade på verkstad (långt före AMG och gel) så gjorde vi syraprov och skilde det mellan cellerna så är det ju inte bra. Var det inte syra så man kunde suga upp är det också ett tecken. Sedan kunde man kortsluta (med en startkabel) mellan plus och minus på ett bortkopplad batteri. Med pluggarna bort skruvade kunde man se ner i cellerna om det började bubbla. I så fall var den cellen kass. Sedan fanns det ju batteriprovare också med en visare så man kunde se att det var kass också.... idag kan man bara mäta och se på visare, eller få ett papper
Men huvudregeln var, om ett batteri krånglar och det är mer än 4 år så kasta det. Det är inte lönt att försöka med något.
För ännu längre sedan (var ungefär 10 år) fick jag följa med farsan till en batterifirma och renovera batteriet i hans PV -58. Där bytte dom ut den cellen som var trasig, sedan höll det batteriet 5 år till då bilen skrotades (11 år gammal, upprostad)
av Erik Å
#1355947
Faktiskt trist att det inte går att köpa batterier där man kommer åt att fylla på vatten längre, alla är numera underhållsfria dvs förseglade.
Med "underhållsfritt" menas att man slänger batteriet och köper ett nytt när vattnet har avdustat :bored:
av vjohnj
#1355948
Vad jag saknar, ang batterier är att man inte kan som i många andra länder. Här kunde man också det förr.
Tomma batterier som man fyller med batterisyra= startar batteriets liv då.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1355963
Mindre mopedbatterier etc. brukar man kunna köpa och fylla själv. Ett j-vla slabbande och grejande, jag fördrar absolut de förslutna.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1356001
gubbstrutt skrev: fre 27 dec 2019, 02:21
Rekond är troligen mest för snåla bilhandlare som vill att det ev ska funka ett litet tag till efter de sålt bilen.
Ja där fyller det kanske en funktion ...

Verkar för övrigt väldigt tunnsått med forummedlemmar som lyckats skaka extra liv i sina AGM-bilbatterier.
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1356052
Cotag skrev:
gubbstrutt skrev: fre 27 dec 2019, 02:21
Rekond är troligen mest för snåla bilhandlare som vill att det ev ska funka ett litet tag till efter de sålt bilen.
Ja där fyller det kanske en funktion ...

Verkar för övrigt väldigt tunnsått med forummedlemmar som lyckats skaka extra liv i sina AGM-bilbatterier.
Jag har aldrig haft en bil med AGM batteri. I min nuvarande sitter det ett EFB batteri.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1356188
I både frugans Passat 1,8T -04 och dotterns Mazda 6 -08 har jag bytt till Biltemas Silveroxid batterier. Batteriet på Passaten var original "Sonnenscheinen". Det var 13 år gammalt när jag bytte det. Bytte inte för att det inte funkade utan för bilen skulle stå på Sturup i 14 dagar i februari när vi skulle till Thailand. Ren säkerhet alltså, det hade säkert fungerat något åt till med "varje dag" körning. Dotterns Mazda bytte jag på för dom kör så lite så ett 9 år gammalt batteri höll inte på vintern 2017 när dom bara körde på helger. Ibland kanske inte ens varje helg, dom har en bil till som rullar varje dag (Peugoet 107) som inte funkar på längre körningar p.g.a brist på plats.... Den är däremot kanon i sta'n och åka och handla med (fällt baksäte, annars går det inte). Dom är 4 personer och äldsta pågen ska börja övningsköra med denna bil nu i vår. Mazdan är automat, det är mycket att tänka på med vad för bil man har..... :-)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1356260
Jo start/stop-funktion och bränslevärmare m.m ställer ju lite annorlunda krav på batterierna.
Dålig värme i kupén

Nya mätningar utförda GOLV FÖRARSI[…]

Skulle nog testa hissa upp framhjulen så de […]

Volvo s80. Blinkersspaksproblem.

Hej hopp. Det är olika spakar beroende p&arin[…]

Kanske något liknande…? F274BDB6-DC6E[…]