Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emkay
#522578
Jag har bytt bromsskivor och bromsbackar bak på min s80. Handbromsen tar stenhårt bakåt men när jag rullar framåt tar den nästan ingenting alls. Nån som vet vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av lilleman
#522582
Är det Biltemas backar du har satt dit?
Jag har haft liknande problem en gång
med deras backar :(

Mvh/Roger :)
Användarvisningsbild
av Magnus308
#522611
Har hört av många som haft problem med Biltemas Volvo handbromsbackar att dom inte lyckats justera in dom och sedan satt dit orginal som då funkat direkt.
av kamilenski
#522722
Ett sätt är att slipa in dessa. Köra med handbromsen till. Sen justera igen.
av BM
#522781
Hej Emkay.

Jag har en fråga. Var det väldigt svårt och mycket krångel under bytet av skivor och backar. Jag behöver byta på min V70 men är osäker på om jag skulle klara av det själv. Jag har "hobbymekat" bil en hel del men känner mig ändå osäker. Hur mycket erfarenhet av mekande har du?

/BM
av LaRy
#522787
Hej!
Är det Biltema's backar är det bara att kasta ut dom. Jag hade samma problem som du, jag försökte slipa / slita in dem, det gick inte. Köpte nya backar på AD Bildelscenter och de fungerade direkt från första metern, kan t.o.m. låsa hjulen. Jag gjorde en nogrann jämförelse mellan Biltema och AD Bildelscenter och konstaterade att Biltema's backar är för små i diametern, passar ej i trumman. De har hårdare belägg och de är ej inslipade till rätt radie efter limning. De är endast sågade på tvären, och dessa sågmärken är ej bortslipade. Dessutom passar ej vissa fjädrar i monteringssatsen.
Detta skrev jag till Biltema och de besvarade vänligen e-mailet. Deras bromsexpert skulle undersöka dessa fakta med sin underleverantör och åtekomma med svar efter semetern 2010. Jag väntar fortfarande. Sannolikt ville de ej besvara den sanning som jag beskrev, eller så har bromexperten fått en lång semester.
av emkay
#522835
BM skrev:Hej Emkay.

Jag har en fråga. Var det väldigt svårt och mycket krångel under bytet av skivor och backar. Jag behöver byta på min V70 men är osäker på om jag skulle klara av det själv. Jag har "hobbymekat" bil en hel del men känner mig ändå osäker. Hur mycket erfarenhet av mekande har du?

/BM
Jag har knappt någon erfarenhet, men jag fick lite hjälp av farsans granne som visade mig hur man gjorde och det va inte svårt alls tyckte jag inte. Man kunde väl egentligen göra på två sätt, antingen ta isär bromsoken och när man ändå hade isär dom va det lika bra att borsta av dom med stålborste och fylla på med fett under gummihatten som man lossade på. Bromsskivorna kunde rosta fast lite också, så man fick använda lite våld. Tror du löser det hela det va inte alls svårt.
av emkay
#522837
Jag löste problemet med Biltemas bromsbackar, efter mycket klurande kom jag på att det troligtvis inte nöp till i bakkant på backarna, där av att det bromsade hårt när jag backade och nästan ingenting när jag körde framåt. Jag löste det med att stoppa in ett par metallbitar. (se bilden) Jag åkte ut på vägen för att prova resultatet, 3 meter långa svarta sträck och en rökridå blev det på vägen, kändes som en sten släppte från hjärtat då sista återbesiktningsdagen är på tisdag.BildBild

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen