Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#503865
Hej,

Tänkte berätta hur jag gjorde monteringen av min Calix motorvärmare i min V70 årsmodell 2007.
Gillar denna typ av guider, så jag tänkte ta tillfället att bjuda tillbaka.
Hoppas det kan hjälpa någon.

Calix motorvärmare är i princip samma sak som Volvos, men värmer inte blocket utan vattnet.
Dessutom är det betydligt färre V70 specifika pryttlar eftersom Calix satser är mer generella.
Dock så är det en hel del i instruktionerna från volvosatsen som är användbara.
Här kan du hämta dem (när detta skrivs)

Alla tillbehör
Elektrisk motorvärmare
Kupékontakt

Har länkarna flyttats/upphört, leta efter Anvisningsnummer 30780156 samt 30664329

Vad jag införskaffade:

CALIX:
  • Motorvärmare RE 480 (1818000)
    Monteringssats M15 (1556003)
    Kabelset MKMS 2025 (1762462)
    Grenledningssats GL1.5 (1760015))

Dessutom från Biltema, och andra ställen
  • Låsmutter M10 (19-914)
    Låsmutter M6 (19-912)
    Sexkantskruv M6x40 (19-788)
    Planbricka 6.4x12 (870056)
    Planbricka 10.5x20 (870060)
    Slangklämma rostfri 19-25 (61934, 4st, 2förp.)
    Kort M6 skruv
    Plåtbit ~1mm att bocka.
    Plåtbit ~2mm att bocka/borra
    Volvoglykol 1-2liter.
Steg 1: Kupé uttaget i bilen:
Till kupéuttaget behöver man böja till en ~1mm plåtbit att fästa den i, eftersom jag ville fästa den på samma sätt som volvo's sats gör.
Edit: Det går tydligen att köpa detta löst, se tråd.
platbit_kupe.JPG
platbit_kupe.JPG (77.5 KiB) Visad 12529 gånger
När den plåtbiten är tillbockad,
Dra tillbaka vänstersätet, ta bort golvmattan och hitta skruven som sitter i framkant av vänstersätet.
plastskruvpil1.JPG
plastskruvpil1.JPG (20.45 KiB) Visad 44615 gånger
plastskruvpil2.JPG
plastskruvpil2.JPG (20.52 KiB) Visad 44653 gånger
Vrid 90 grader och dra ut i bakkant och bakåt så lossnar den.

Ljudvallen sitter med två T20 torx:
ljudvall.JPG
ljudvall.JPG (42.84 KiB) Visad 12377 gånger
Dags för tröskellisten:
troskellist.JPG
troskellist.JPG (38.14 KiB) Visad 12367 gånger
Dra bort den bakåt i framkantoch lossa sen clips för klips bakåt (genom att dra den uppåt):
troskellist2.JPG
troskellist2.JPG (89.82 KiB) Visad 12372 gånger
En bra bild finns även i volvos orginalinstruktion.

Lossa på ljudisoleringen vid A-stolpen:
svetsmutter1.jpg
svetsmutter1.jpg (24.93 KiB) Visad 44576 gånger
och ta bort delar av tejpen som döljer svetsmuttern, samt skär bort delar av ljudisoleringen:
svetsmutter2.jpg
svetsmutter2.jpg (91.7 KiB) Visad 12410 gånger
Skruva fast konsollen med en kort (~15mm) M6 bult.
svetsmutter3.jpg
svetsmutter3.jpg (43.62 KiB) Visad 44746 gånger
En bra bild med ett 45mm mått finns med i volvos orginalanvisning.

För att få in kabeln till kupen får vi hitta gummibustningen under ljudisoleringen:
ljudisolering1.JPG
ljudisolering1.JPG (20.87 KiB) Visad 44605 gånger
gummibustning.jpg
gummibustning.jpg (24.27 KiB) Visad 44534 gånger

Ta dig under bilen och skär bort det förstansade hålet i motorrumsisoleringen:
forstanshal.JPG
forstanshal.JPG (24.39 KiB) Visad 44584 gånger
Här är hålet borttaget och här syns även fästet som vi kommer fästa "grenkontakten" i:
halfaste.JPG
halfaste.JPG (78.59 KiB) Visad 12455 gånger
Putta ut gummibustningen inifrån kupen och skär av den med en kniv på det förmarkerade stället:
gummikniv.JPG
gummikniv.JPG (26.23 KiB) Visad 44515 gånger
Nu är det dags att trä på elkabeln i gummibustningen. Någon form av glidmedel behövs, silikonfett använde jag,
om det är det bästa att använda kan säkert diskuteras.
Se till att glidmedlet inte hamnar i elkontakterna.

Att pressa i gummibustningen i hålet i torpedväggen är inte så lätt, men använd grenkontakten (och smörjmedel) så är det
betydligt lättare:
isattning_gummi.JPG
isattning_gummi.JPG (80.95 KiB) Visad 12414 gånger
Dra sedan fram kabeln till fästet för kupeuttaget:
kabeldrag_kupe.JPG
kabeldrag_kupe.JPG (84.36 KiB) Visad 12401 gånger
Gör ett lämpligt snitt i mattan, och dra igenom kabeln:
snitt_matta.JPG
snitt_matta.JPG (35.28 KiB) Visad 44437 gånger
Nu kan vänta med att skruva fast uttaget, eftersom det är först när man är klar under bilen man
vet exakt hur mycket kabel som behövs vara i kupen eftersom all överbliven enklast göms under mattan.

Vid lämpligt tillfälle skruvar man fast uttaget i konsolen, se till att körna igenom mattan från insidan så blir det lättar att dra skruvarna rätt:
Se också till att sätta dit låsklipset för att fixera elbabeln i kontakten
Bild

Steg två, värmeelementet
Eftersom värmaren sitter på kylvattnet måste detta tappas ut.

På vänster:

Bild
Och höger:
Bild

sida finns skruv för att hålla en luftstyrning i plast.
lossa dessa och fra luftskyddet bakåt genom att trycka in låsningarna (2st, en på var sida):
Bild


På vänster sida kylaren ser man nu en avtappning med slanganslutning.
Genom att skruva på slanganslutningen kan man tappa ur kylvattenet i en hink eller dyl.
(har tyvärr ingen bild)

När man inte kan tappa mer så blir det att lossa slangen till vänster på bild vid oljekylaren:
Bild

Den sitter förmolidgen lite fast, och när det lossar så finns det en hel del (1-2liter) kylvatten kvar.
Ha en hink redo....

För att underlätta "slangmokandet" kan man med fördel lossa lite på värmeskölden, röd pil nedan, sitter med en mutter plus några fjäderklammor.

Jag lossade på alla klammor för att försöka få bästa passform för slangarna, jag är inte exakt säker på vilken slang jag satte var,
och åt vilket håll, men det är lätt att prova sig ram. Förmodligen behöver man inte lossa en av slangklämmorna.

Allt fixeras med buntbandet runt kylaren.
Så här kan det se ut när det är klart:
Bild

Glykolen är som vanligt i volvo en unik blandning, jag silade all glykol genom några handdukar och fyllde på med det som var plus lite ny volvoglykol för det jag spillde.
Som vanligt så kan man inte fylla i all glykol från början, jag fick köra två korta körningar (kort stund, 30sekunder var kanske) sedan köra 20minuter, då kom varningen om låg nivå och påfyllning igen.
Sen var allt luft borta.

Steg tre:, Uttaget front samt kabeldragning under motor

Nu behöver vi bocka till lite plåt igen, en 2mm (eller tjockare) plåt, den skall inte vicka av:
Bild
Bredden på 35mm fungerar bra 30-35mm.
Lite målning är inte fel heller.

När denna är monterad så blev det så här:
Bild

Muttern skall dras med 48Nm, och den gamla muttern är tillplattad efter montering, så en ny behövs (M10)

Dra inte åt alla bultar innan alla elkablar och elkabellåsningar är på plats.


Vart man monterar kontakten är förmodligen en smaksak, här hamnade den för mig:
Bild

Det innebar att man på höger sida kylaren (sett frammifrån):
Bild

Fick skära ut en bit plast+gummit för att få ut sladden från luftintaget:
Bild

En jordkabel behöver också anslutas, jag valde att nypa fast kabeln i bustningen till
kylaren, då behövdes ingen extra håltagning, men det blev ändå en fin jordning i "huvudkarossen":
Bild

Sådär, då är var det bara att använda buntband för att få fast alla sladdar eftersom de clips som följer med orginalsatsen inte följer med här:
Bild
Bild


Resultatet/prestanda
Utetemperaturen var ungefär -7 hela testet(se graf), hade en Modernum 1700W fläkt i V70:n.

Jag använde en värmekamera för att mäta temperaturen på motorn, samt
termometrar i kupen för att mäta på två olika ställen, i baksätet och i en hängande bagaget.
Dock missade jag att mäta en varm punkt i motorn i starten av testen:
Bild


Motorn efter 1h, termostaten varmast 11.9grader
Bild


Motorn efter 2h, termostaten varmast 20.4grader
Bild

Lite långsam tyckte jag den var på att få upp värmen, självcirkulationen är nog inte helt optimal.

Det var det, hoppas det är till hjälp eller i vart fall var lite skoj läsning!

/Mikael

Edit: Uppdaterat länkar
Edit#2: Ny host av bilder
Senast redigerad av 4 e8micke, redigerad totalt 0 gång.
#503956
Grym guide Mikael! Detta är precis vad forum är till för! Och som första inlägg dessutom! Jagrullar har fått en ny stjärna bland medlemmarna! :D

Moderator måste flytta denna till Tips & Trix!

Vet du om denna operation är samma på fler MY än 2007 Mikael?
#504027
slangen du satte värmarkroppen i, bilden innan den är monterad ser man slangen går upp mot topplock, drog du om slangen? syns inte vart den tar vägen på bilden när du monterat kroppen.

Jätte bra att montera slangvärmare ;)
#504086
Fred skrev:Grym guide Mikael! Detta är precis vad forum är till för! Och som första inlägg dessutom! Jagrullar har fått en ny stjärna bland medlemmarna! :D

Moderator måste flytta denna till Tips & Trix!

Vet du om denna operation är samma på fler MY än 2007 Mikael?
Tack för berömmet Fred!

Bra fråga, när fungerar guiden egentligen?

Jag är inte något proffs på Volvobilar, och hur de är uppbyggda modulvis.
Men:
Calix har ett verktyg för att ta fram en inköpslista,
Calix produksökning.
Får ni samma förslag på utrustning som jag listat är det en indikering att guiden skulle fungera.

Även i manualen för gummislangen + långa buntbandet , dvs satsen M15 finns en lista över
motorer där calix hävdar vattenvärmaren passar.
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M15.pdf

Volvo har även sin site över tillbehör och dess montering,
http://vccs.volvocars.se/AccessoriesWeb ... c/sv-SE/SE
Om du efter val av modell, motor och årmodell får tipset att anvisningarna 30780156 samt 30664329 ("Elektrisk motorvärmare" + "Kupékontakt") är lämpliga så är det också en indikering att guiden skulle fungera.

Om jag förstått det hela rätt så bör guiden passa en hel del av de modeller som just detta forums namn omfattar, dvs Volvo S60, S80, V70N, XC70 (00-07), XC90.
Förutsatt att motortypen är lämplig, förstås.

/Mikael
#504094
VXC70 skrev:slangen du satte värmarkroppen i, bilden innan den är monterad ser man slangen går upp mot topplock, drog du om slangen? syns inte vart den tar vägen på bilden när du monterat kroppen.

Jätte bra att montera slangvärmare ;)
Andra anslutningen till oljekylaren lossade jag inte, på bilden nedan skymtar man slangen som jag inte rörde.
Bild
(buntbandet som syns på bilden är inte att rekomendera)

Se även Calix monteringsanvisning:
http://www.calix.se/consumer/montanvisningar/M15.pdf
Beskrivningen de ger är inte speciellt bra, och jag tycker även passformen var lite sådär.
Men med mina bilder så hoppas jag det är ganska lätt att sätta ihop det så bra som möjligt.
"J" formen på gummiröret skall ha längsta raka delen pekandes uppåt".
90graders böjen kommer i monteringen att rätas ut något, så allt kommer sitta lite i spänn.

/Mikael
#504104
e8micke skrev:Andra anslutningen till oljekylaren lossade jag inte, på bilden nedan skymtar man slangen som jag inte rörde.
Bild
Om jag förstått saken rätt har du lossat den gråaktiga slangen lite vid oljekylaren så den går att vrida och helt i den änden som inte sitter i oljekylaren, monterat värmeelementet i den lösa änden och satt den svarta slangen mellan elementet och där den gråa satt från början. Stämmer det?
(buntbandet som syns på bilden är inte att rekomendera)
Vilket buntband menar du? Det man ser på din bild eller det som syns på Calix monteringsanvisning och varför är det inte att rekommendera?
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
#504107
Flott guide.
Er det mulig å montere en sirkulasjonspumpe, lik den som er på dieselvarmeren. For å øke vann/varme sirkulasjonen? Og vil det kunne hjelpe?
Vil denne hindre sirkulasjonen når den ikke er i bruk?
#504150
Fred skrev:
e8micke skrev:Andra anslutningen till oljekylaren lossade jag inte, på bilden nedan skymtar man slangen som jag inte rörde.
Bild

Om jag förstått saken rätt har du lossat den gråaktiga slangen lite vid oljekylaren så den går att vrida och helt i den änden som inte sitter i oljekylaren, monterat värmeelementet i den lösa änden och satt den svarta slangen mellan elementet och där den gråa satt från början. Stämmer det?
Det stämmer, dock så är det knepigt att lossa slangen "lite" eftersom det inte är en skruvbar slangklämma, den är pressad på plats. Eftersom jag lossade på den pressade slangklämman minns jag inte om den i praktiken gick att vrida som Calix påstod. Jag har för mig att den hade kärvat fast lite, även med klämman helt borta.

Dessutom blir det mer okontrollerad glykoltappning om man lossar den övre slangklämman först.
Man kan sätta gröna gummislangen åt två håll, kommer inte ihåg vilken som passade bäst.
Fred skrev:
e8micke skrev: (buntbandet som syns på bilden är inte att rekomendera)
Vilket buntband menar du? Det man ser på din bild eller det som syns på Calix monteringsanvisning och varför är det inte att rekommendera?
Den sista bilden jag klistrade in till dig har ett buntband horisontellt (misstag jag gjorde först då den calixanvisningen som skickades med saknade bilden). Den som syns på den första "how-to:n" och på Calix nya bruksanvisning som är vertikal är bra, sorry om jag rörde till det.

/Mikael
#504232
keno skrev:Flott guide.
Er det mulig å montere en sirkulasjonspumpe, lik den som er på dieselvarmeren. For å øke vann/varme sirkulasjonen?
Calix har ett pumpkit:
http://www.calix.se/consumer/index.asp?id=62(klicka produkter, sen tillbehör/reservdelar)
http://www.calix.se/consumer/montanvisn ... umpkit.pdf
Har dock inte testat, det kändes som det var lite för mycket att montera under bilen.
keno skrev: Og vil det kunne hjelpe?
Vil denne hindre sirkulasjonen når den ikke er i bruk?
Utan att egentligen veta:
Den borde inte hindra eftersom den inte får hindra vattnet att rotera vid normal drift.
Men som den är inkopplad så kommer pumpen alltid gå när motorvärmaren är ansluten.

Min referens var inte en blockvärmare, utan en äldre Merca med "doppvärmare" rakt in i blocket (i gammal frostplugg).
Den smälter snö på motorhuven snabbare tycker jag än V70:n.
Jag har dock inte varit så noggran med att mäta upp exakt hur snabbt temperaturen på blocket stiger på den,
V70:n har dessutom en större motor än den äldre mercan (en 190 från 1988).

/Mikael

Tack allihop, detta var precis vad jag ville vet[…]

Följer: behöver också byta kompre[…]

Försäkringsbolag

D4 5cyl rycker/knackar

Rensa/rengör laddtrycksmätaren förs[…]