Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#456159
Tack tack!

Jag hoppas att andra kan ha nytta av denna sedelärande historia om hur man genom att vara lite taktisk och smidig kan få rätt utan en massa gråt och tandagnisslan! :D

När det gäller den gamla drivaxeln så tillhör den naturligtvis inte mig längre. Exakt den sekund verkstaden bestämde sig för att jag inte skulle betala för den nya så blev den gamla deras. Om de dock vägrat ge mig pengarna tillbaka för den nya så hade den gamla varit min. Stor skillnad här alltså: Om kunden betalar för att få en del utbytt så har han köpt en ny och då tillhör den utbytta delen kunden. Om verkstaden byter en del utan att kunden behöver betala så tillhör den gamla delen inte längre kunden eftersom den nya ersätter den gamla.
Användarvisningsbild
av CarMan
#456273
Sharkbait skrev:Det fram går inte att det gäller en utbytesenhet! OM det hade varit en utbytesenhet så betalar man en summa för en nydel och lämnar in den gamla enheten tex med bromsok eller steroenheten.

Lämnar en kund in sin bil för service eller annat underhåll så är det självklart att de delar som mekanikern plockar bort tillhör kunden OM nu kunden vill ha dem delarna! Eftersom att kunden äger bilen så är det kundens delar, inte verkstaden eller mekanikern efter som de äger inte kundens bil.

Förstår inte hur man kan resonera som mekaniker att om mekanikern demonterar bort tex bromsklossar på Herr Svenssons bil så äger inte Herr Svensson längre dem bromsklossarna för det gör jag som mekaniker och med det så slänger jag dem och monterar dit nya.

Inse faktum det är Herr Svenssons bil, inte verkstadens eller mekanikerna bil!

Jag hoppas att du bara hade lite otur när du tänkte! (skrev)

Jag har inte nån gång menat att alla utbyta delar tillfaler verkstan, bara dom som verksta byter ut GRATIS! eller om det är utbytes delar.
Användarvisningsbild
av greeeken
#456347
camaro69 skrev:
greeeken skrev:Jag tycker inte alls det är jobbigt och stressande att ha nån som sitter med. I mitt jobb är kunden ofta med o tittar vad man gör. Ni har väll en mun? Använd den, be kunden vänligt men bestämt sätta sig ner och låta er jobba. Det är INTE svårt.

Sen håller jag med. Ingen ide att hänga ut företaget ännu. Dom kanske rättar till problemet. Då kan man ju ge dom ett + i kanten.
Äh. vadå. Kanske rättar till felet? Några klantarsel som gör fel, och sedan "mörkar" det hela ända tills kunden förklarar hur det ska gå till.
Fan Fred har ju dragit ner byxorna på dom.

Greeken, vad ska dom ha plus i kanten för? Att dom inser att dom är ett gäng klåpare.
Det primära är att dom återställer efter sig så att kunden hålls skadelös.

Det ska fan inte delas ut några plus för att folk ska göra sitt arbete korrekt.
Dom bör ha + i kanten för att dom är stora nog o erkänner att dom gjort fel o står för det dom gjort gratis. Finns många exempel där verkstan skiter i vad kunden tycker
Användarvisningsbild
av greeeken
#456349
CarMan skrev:
greeeken skrev:Jag tycker inte alls det är jobbigt och stressande att ha nån som sitter med. I mitt jobb är kunden ofta med o tittar vad man gör. Ni har väll en mun? Använd den, be kunden vänligt men bestämt sätta sig ner och låta er jobba. Det är INTE svårt.

Sen håller jag med. Ingen ide att hänga ut företaget ännu. Dom kanske rättar till problemet. Då kan man ju ge dom ett + i kanten.

Du utgår från dig själv. jag tycker det är respektlöst att inte förstå att det fins folk som har svårt att säga ifrån & att det finns folk som tycker det är svårt (stressigt) när nån tittar på.

Respektlöst?
Det är väll i såfall chefens fel som tillåter en sådan policy på jobbet att folk får titta på när man meckar med deras bil. Sen om mecken nu inte kan hantera det så kanske han/hon inte är lämplig att jobba där oavsett om mecken är duktigt, om man nu tänker på att det är ok att kund FÅR titta på. Då får man se til latt utbilda personal til latt kunna säga ifrån.
JAg utgår inte från mig utan från företaget som jag jobbar hos, precis osm du OFTA gör Carman...
#456546
Fred skrev:Tack Bosa (och alla andra som stöttat mig)!

Slutrapport:

Meken ringde mig igår och berättade att han pratat med sin chef och att de tillsammans kommit fram till att de gjort en miss! Alla pengar jag fick betala för strulet med drivaxeln kommer återbetalas och de bad om ursäkt för det besvär detta inneburit!! :D

Jag sa då att detta var toppenbra kundservice och att det känns väldigt skönt för mig, då jag verkligen tycker att de är en mycket bra verkstad samt att jag gärna ville att han (meken) skulle ta hand om min bil igen om (när) det kommer behövas igen!

Alla kan göra misstag och i det här fallet handlade det om två misstag av två olika mekar. Den första visste antagligen inte att man måste vara väldigt försiktig med drivaxeln när den lossas från navet. Den andre kände till detta men var inte helt insatt i hur drivknuten skulle monteras ihop igen. Deras spontana reaktion var att delen behövdes bytas ut. Det viktiga här är att företaget utan att bråka tar hela kostnaden för dessa två misstag när de blivit upplysta om vad som skett. Mekarna kanske borde ha tagit diskussionen med chefen redan på plats men man får ha förståelse för att det inte är så kul att gå in till chefen och säga att vi har förstört grejer för nästan fyra tusen...speciellt om man inte är 100% säker på att det verkligen var man själv som hade sönder delen.

För mig är det självklart att just samma mek (den erfarna) är den som ska fixa med min bil framöver. Han vet nu att jag inte är den typ av kund som står med mössan i ena handen, plånboken i den andra och bara betalar allt. Han vet också att jag är uppmärksam, insatt och relativt kunnig om min bil. Dessutom vet han att jag inte är typen som rör upp himmel och helvete, utan lugnt resonerar kring saker och ting samtidigt som jag står på mig när jag har rätt.

Slutligen vill jag rekommendera alla (som har möjlighet) att lämna sin bil till "Upplands Motor" i Akalla! De är toppen!! :D

Med vänliga hälsningar och stort tack till alla som svarat i denna tråd!
/Fred
Bra att dom tog sitt ansvar. Men jag tycker att det är för jävligt att det behövde gå så här långt.
Att du skulle behöva betala en ny drivaxel när mekanikern hade "vargat" det kan jag inte förstå,
tror att dom gjorde en sån grej "går de så går de"...
Undra hur många Upplands Motor i Akalla blåser på det viset,det var kanske var så att mekanikern behövde en ny drivaxel till sin bil.
Användarvisningsbild
av CarMan
#456591
jag tror defenetivt inte meken behöven en ny drivaxel till sin bil.
Troligen var meken oerfaren o viste inte hur han skulle hantera sitrationen. (har garanteret inget med företaget i sig att göra)
av Fred
#456613
Jag tror att det gick till på det här sättet:

Den lite oerfarna meken gjorde en miss när han demonterade kulleden. Den mer erfarne meken försökte rätta till misstaget utan framgång och var osäker på om detta skulle anses vara ett "back-jobb" eller inte. För att inte sätta den oerfarne meken i en jobbig situation (och kanske även rädda sitt eget skinn lite) så tog han det säkra före det osäkra och avstod från att gå in till chefen för att få klartecken på "back-jobb".

Jag kan mycket väl sätta mig in i hans situation, där man tvingas ta ett beslut i en gråzon, så jag har svårt att känna mig sur på honom. Det finns så många exempel där mekar och verkstäder sysslar med rena bedrägerier och blåsningar av sina kunder, och vissa blir dessutom hotfulla när kunden försöker få upprättelse. I det här fallet räckte det med ett vänligt mail från min sida och saken var löst! :D
Användarvisningsbild
av wissel
#456701
camaro69 skrev:Fred har fått rätt mot verkstaden.

Allt frid och fröjd. Bra jobbat av Fred som fått stöd av duktiga Forumkompisar, för att få till rättelsen.

Men varför tjafsa om en gammal skrotdel. Starta en ny tråd om detta istället på sandlåda.se
eller idioti.se
:D
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
S60 2.5T oljeläckage

Bilen är ifrån -05, att en packning som[…]

Salt. Skickat från min SM-G970F via Tapatal[…]

Lågt däcktryck

Hur långt kör du när du kalibrerar[…]

För att faktiskt spara kräver det att ma[…]