Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#455051
jag har full förståelse för kunder som vill vara med, klar att do ska få vara med!
Men ett är som nämt oftast mycker svårare att arbeta då!
Tyver är det inta alla mekaniker som våga säga till att nu vil jag vara ifred resten av servicern/reprationen/felsökningen. men det är ju faktiskt inte svårare än att tala om att man vill vara i fred.
av Fred
#455059
Jag håller helt med om att det kan vara väldigt påfrestande med kunder runt bilen när man jobbar (även jag har jobbat i verkstad en gång i tiden, dock med utombordsmotorer)...men det beror på både kunden och meken om det blir problem eller inte.

Vissa yrkesmänniskor har en fantastisk förmåga att vara både sociala och yrkeseffektiva när de jobbar. Andra har kanske lite svårare med det. Det viktiga är att yrkesmannen kommunicerar hur han vill ha det till den nyfikne kunden.

Sen har vi kunden...en del är ju rent fördj*vliga att ha i närheten. Som femåringar: "Varför gör du så?" "Aha, varför det?", "Vad gör den här grejen?", "Aha, varför då?" osv osv. Sen finns det de som tycker att de vet bättre än yrkesmannen och kritiserar dennes metoder. Varianterna är oändliga och mer eller mindre irriterade. Jag tror dock att jag tillhör den kategori som kan känna av om jag är i vägen eller inte, när meken behöver koncentrera sig och jag bör hålla mig undan. De gånger jag varit med har jag frågat innan, och en stund in i arbetet om det är OK att jag är med.

Nu har vi hamnat en bra bit ifrån ämnet i denna tråd men det är ändå en intressant diskussion.

Senaste nytt i trådämnet är att jag fått svar på mitt mail till meken. Han skrev att de "eftersträvar högsta kundnöjdhet" och att han skulle ta upp saken med sin arbetsgivare "så ska vi nog kunna lösa det här på ett smidigt sätt..."

Snyggt av honom tycker jag! Det ska dock bli spännande och se vad de fina orden leder till! :D Fortsättning följer!
Senast redigerad av 1 Fred, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Obeliix
#455065
VXC70 skrev:
PeterR skrev:En annan syn på saken.
Att kunderna vill vara med vid reparationerna kan jag förstå, men om vi ser det utifrån mekens perspektiv är detta fruktansvärt påfrestande. Nu vet inte jag om du bara satt i ett hörn o hade överblick, men kunder som e nyfikna på hur en bil ser ut undertill o som ställer 1000 frågor o man får springa både hit o dit o förklara ditten o datten är inte så lyckat. Risken finns att man glömmer ett moment eller inte slutför det man höll på med för att kunden helt plötsligt vill veta hur man tarbort sin demonterbara kula. Själv glömde jag dra åt ett däck pga av detta så nu har jag ett bra argument.
//Peter

Bra skrivet det där håller jag med om. kunder som ska va med och stressa vid arbetet är inte roligt. det blir inte billigare för dom om dom är där och stressar meken för kunden betalar oftast ett fast pris på reperationstiden iaf.
så kunder som ska va med i verkstaden är inge roligt att ha. som mek behöver man lugn och ro för att göra ett bra arbete inte hålla på passa sig för att en kund är ivägen när man ska göra nått tex....
Men jisses ni lagar en bil inte hjärtopererar en patient, är det bilmekaniker kvinnorna har baserat sitt utryck på att killar inte kan göra 2 saker samtidigt.
Jag är själv utbildad bilmekaniker men har aldrig jobbat professionellt inom yrket men nog tror jag att jag skulle kunna skruva & prata med en kund samtidigt utan att min bedömningsförmåga skulle försämras avsevärt där jag begår jättemisstag.

Var hos tandläkaren med sonen idag och satt och pratade med tandsköterskan samtidigt som hon grejade med hans tänder & det var inga problem.......
av PeterR
#455083
Nä visst vi hjärtopererar inga patienter, men glömmer vi tex dra åt hjulen pga kunden kanske han får åka likbil nästa gång, o då hade han nog hellre blivit hjärtopererad. :)
Det e väl kanske en sak o sitta still o peta i nåns mun än o få springa runt en bil med en frågvis kund, men men
det finns ju problematik i alla yrken med detta det är ju därför det finns nåt som kallas "den mänskliga faktorn".
//Peter
av Thomas J
#455110
Knuten ska inte ramla isär pga att den är sliten möjligen låter det illa om den när du kör.
Klåpare till meckar, var det en volvo verkstad? Prata med chefen om problemet och kräv pengar tillbaka.
av Fred
#455118
Det är på gång Thomas J!

Meken skrev att han skulle prata med sin chef så just nu ligger bollen hos dem. Har jag inte hört något i mitten på nästa vecka så får jag ta tag i det.

Hade möjlighet att kolla lite i VADIS angående drivknutarna. Där står att man måste tydligt märka upp knutens delar innan man tar isär den för att man ska veta hur den ska sättas ihop igen...detta gjorde INTE meken. Om detta är viktigt (vilket det ju borde vara eftersom det uttryckligen står så i VADIS) så är det ju inte så konstigt att han inte fick ihop knuten igen... :roll:
Användarvisningsbild
av CarMan
#455182
Fred skrev:Det är på gång Thomas J!

Meken skrev att han skulle prata med sin chef så just nu ligger bollen hos dem. Har jag inte hört något i mitten på nästa vecka så får jag ta tag i det.

Hade möjlighet att kolla lite i VADIS angående drivknutarna. Där står att man måste tydligt märka upp knutens delar innan man tar isär den för att man ska veta hur den ska sättas ihop igen...detta gjorde INTE meken. Om detta är viktigt (vilket det ju borde vara eftersom det uttryckligen står så i VADIS) så är det ju inte så konstigt att han inte fick ihop knuten igen... :roll:
den knuten har vridna spår, o det är denna vridning som gör att den är näst in till omöjlig att montera ihopp (enklare knutar har raka spår)
Svårigheten i denna knut ökar när men ser konstruktionen, man har nämligen vridna kanaler åt olika håll, ser hel mysko ut! (har man inte märkt upp vet man inte åt vilket håll vrdningen på inner del ska vara mot yter del, vilket gör att du får prova ett gäng olika varianter)

att delar ska sitta på en specefik plats har med inslitning att göra. jag kan lova att du inte märker varken ljud eller skilnad i livslängd om nån sätter fel kula i fel spår.
av Fred
#455210
Största problemet meken hade när han försökte få ihop knuten var att få dit alla kulorna på en gång. Det var alltid någon som ramlade ut när nästa skulle i. Jag fick till och med hjälpa till att hålla i de kulor som satt på plats samtidigt som en annan mek fick lyfta korgen med en skruvmejsel medan han försökte pilla i nästa kula. Han lyckades få ihop leden två gånger och då var den stel båda gångerna...jag är nästan säker på att han satte ihop den på samma sätt båda gångerna. Han testade alltså inte olika varianter...
Användarvisningsbild
av greeeken
#455217
Jag tycker inte alls det är jobbigt och stressande att ha nån som sitter med. I mitt jobb är kunden ofta med o tittar vad man gör. Ni har väll en mun? Använd den, be kunden vänligt men bestämt sätta sig ner och låta er jobba. Det är INTE svårt.

Sen håller jag med. Ingen ide att hänga ut företaget ännu. Dom kanske rättar till problemet. Då kan man ju ge dom ett + i kanten.
av inkognito
#455260
Det finns kunder som är bra, och kunder som är riktiga pain in the ass kunder. Vi har på vårat jobb några stycken, som kommer och tittar, då vi jobbar, och en av dem ställer frågor, och berättar historier, och förväntar sig svar, när man står och kapar med vinkelslip m.m.
Jag tror även att man kan känna sig stressad, helst om man är lite osäker på någonting, och någon står och tittar på, så kan jag känna själv. Men är det något man kan i sömn, så spelar det mig ingen roll om de tittar på, och ställer frågor, har de ingen koll på hur grejerna funkar, kanman ju alltid driva med dem Muahahhaa
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack, ska passa på att kolla slangen imorgon[…]

Startproblem varm motor S70

Hittade ett relä som heter Main Relay nä[…]

Nu har jag provtryckt alla slangar och hittat tv&a[…]

Frågor om V60

Tidiga modeller av -19 som heter också early[…]