Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#454649
Fred skrev:OK, men OM den hoppar isär utan att allt för mycket felhantering skett...kan det bero på slitage då eller slits inte knutarna alls?
Det går att få en flång ny inre knut att dela sig om drar isär den. Det är möjligt att det är svårare att få en nyknut att dela sig. Den som jag lyckades få att dela sig hade gått 8000 mil.
av PeterR
#454658
Visst slits innerknutarna, men inte på långa vägar såsom ytterknutarna då dom inre bara jobbar lite uppochner o inte e utsatta för några svängrörelser, har aldrig bytt några innerknutar pga av slitage. Däremot har jag satt ihop några pga av hemmameccare som inte lossat drivhjulsmuttern/bulten.
Slutsats: Helt klart mekkens fel, dom har gjort det enkelt för sig helt enkelt, o tjänat lite extra på d med säkert.
SJÄLVKLART ska du gå tillbaks, ingen tvekan. :-(O)
Dom kan ju ha din gamla drivaxel o öva sig på nu om inte annat, så ingen annan går på denna niten.
//Peter
av Fred
#454684
Tack så jättemycket till alla som givit mig råg i ryggen att strida om detta! Nu känner jag att jag har gott om argument/vittnesmål att bemöta verkstadens ev. motargument.

Jag måste säga att jag är lite förvånad att ingen här har skrivit att verkstaden kan ha haft fog för deras agerande...men det är ju bevis nog för att de gjort fel! :D

Jag lovar att rapportera tillbaka om hur det går.

Mvh
/Fred
#454826
Fred skrev: Jag måste säga att jag är lite förvånad att ingen här har skrivit att verkstaden kan ha haft fog för deras agerande...men det är ju bevis nog för att de gjort fel! :D
Vänta nåt dygn, Carman har inte läst tråden än ;)
Användarvisningsbild
av CarMan
#454849
Jag orkar inte läsa de sista inlägen.

jag kan med 99,9% säkerhet säga att eta inte kan hända om inte mekanikern gör fel.

Du ska betala spindelleden & verkstan ska betala sit mistag.

råder ine tveksamheter i datta fall (en förslitnings skada betersig inte så här)
Användarvisningsbild
av camaro69
#454862
Fred, ska du inte berätta vilken verkstad du åkt till, så att inte andra behöver åka dit och bli "luggade på stålar"?
av Fred
#454941
Jag vill avvakta och se hur de hanterar frågan innan jag "hänger ut" dem. Som det är nu har jag ju bara varit i kontakt med två mekar och de representerar ju inte hela företaget. Ett mail är skickat till den mek som jag ovan benämner med "den erfarne" för att han ska få en chans att kommentera saken. Får jag inte ett tillfredsställande svar av honom så kommer jag kontakta verkstadschefen och slutligen VD om det skulle behövas.
av PeterR
#454977
En annan syn på saken.
Att kunderna vill vara med vid reparationerna kan jag förstå, men om vi ser det utifrån mekens perspektiv är detta fruktansvärt påfrestande. Nu vet inte jag om du bara satt i ett hörn o hade överblick, men kunder som e nyfikna på hur en bil ser ut undertill o som ställer 1000 frågor o man får springa både hit o dit o förklara ditten o datten är inte så lyckat. Risken finns att man glömmer ett moment eller inte slutför det man höll på med för att kunden helt plötsligt vill veta hur man tarbort sin demonterbara kula. Själv glömde jag dra åt ett däck pga av detta så nu har jag ett bra argument.
Men men i ditt fall vad ju detta bra eftersom du såg vad som inträffade o blev blåst på 3000:-
Du får väl ha överseende med att meken verkade ny, men dom ska ju helt klart stå för sitt misstag.
//Peter
av VXC70
#455012
PeterR skrev:En annan syn på saken.
Att kunderna vill vara med vid reparationerna kan jag förstå, men om vi ser det utifrån mekens perspektiv är detta fruktansvärt påfrestande. Nu vet inte jag om du bara satt i ett hörn o hade överblick, men kunder som e nyfikna på hur en bil ser ut undertill o som ställer 1000 frågor o man får springa både hit o dit o förklara ditten o datten är inte så lyckat. Risken finns att man glömmer ett moment eller inte slutför det man höll på med för att kunden helt plötsligt vill veta hur man tarbort sin demonterbara kula. Själv glömde jag dra åt ett däck pga av detta så nu har jag ett bra argument.
//Peter

Bra skrivet det där håller jag med om. kunder som ska va med och stressa vid arbetet är inte roligt. det blir inte billigare för dom om dom är där och stressar meken för kunden betalar oftast ett fast pris på reperationstiden iaf.
så kunder som ska va med i verkstaden är inge roligt att ha. som mek behöver man lugn och ro för att göra ett bra arbete inte hålla på passa sig för att en kund är ivägen när man ska göra nått tex....
Användarvisningsbild
av CarMan
#455048
Fred skrev:Jag vill avvakta och se hur de hanterar frågan innan jag "hänger ut" dem. Som det är nu har jag ju bara varit i kontakt med två mekar och de representerar ju inte hela företaget. Ett mail är skickat till den mek som jag ovan benämner med "den erfarne" för att han ska få en chans att kommentera saken. Får jag inte ett tillfredsställande svar av honom så kommer jag kontakta verkstadschefen och slutligen VD om det skulle behövas.

Du tänker sunt !!! inta alla som är så kloka som du.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
S60 2.5T oljeläckage

Bilen är ifrån -05, att en packning som[…]

Salt. Skickat från min SM-G970F via Tapatal[…]

Lågt däcktryck

Hur långt kör du när du kalibrerar[…]

För att faktiskt spara kräver det att ma[…]