Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#454462
Man behöver inte byta drivaxeln om den har delat sig i inre knuten,det är bara å plocka bort axeln och koppen som sitter i växellådan och sätta tillbaka kulorna där dom ska vara.Det är lite svårt att göra det på plats.
Vad är det för klåpar verkstad? Du ska inte betala för deras misstag.
Jag har själv gjort det misstaget det gång att inre knuten trillade i sär.
av Fred
#454465
Som jag skrev:
Nu började en lång kamp att försöka få ihop drivaxelknuten igen. Ett tag var det tre mekar som stod och grejade men efter säkert ett par timmar gav de upp.
De gjorde tappra försök men lyckades inte. De fick dit kulorna i spåren men leden var styv så något var galet.
#454469
Fred skrev:Som jag skrev:
Nu började en lång kamp att försöka få ihop drivaxelknuten igen. Ett tag var det tre mekar som stod och grejade men efter säkert ett par timmar gav de upp.
De gjorde tappra försök men lyckades inte. De fick dit kulorna i spåren men leden var styv så något var galet.
Dom satte innerringen i knuten på fel håll, då blir den stel.
Användarvisningsbild
av Magnus308
#454477
Fred skrev:Som jag skrev:
Nu började en lång kamp att försöka få ihop drivaxelknuten igen. Ett tag var det tre mekar som stod och grejade men efter säkert ett par timmar gav de upp.
De gjorde tappra försök men lyckades inte. De fick dit kulorna i spåren men leden var styv så något var galet.
Min bror bytte länkarm på sin V70 och lyckades dela sin inre drivknut så kulorna åkte ut och det tog en timme att få ordning på det igen men tillslut gick det.
När man sätter ihop den fel blir den stel, Jag har själv satt ihop drivknutar som fallit isär.
av Fred
#454486
FredrikSvensson skrev:Dom satte innerringen i knuten på fel håll, då blir den stel.
Min bror bytte länkarm på sin V70 och lyckades dela sin inre drivknut så kulorna åkte ut och det tog en timme att få ordning på det igen men tillslut gick det.
När man sätter ihop den fel blir den stel, Jag har själv satt ihop drivknutar som fallit isär.
Om detta stämmer så har jag ju betalat över 3000 spänn i onödan!! :evil: Det var faktiskt så att den mer erfarne meken kliade sig rejält mycket i huvudet när han höll på med knuten...det var tydligt att han inte på en gång visste hur den skulle sättas ihop.

Eftersom jag nu fått flera vittnesmål här om att jag blivit felbehandlad, och inte en enda försvarat verkstaden, så vill jag nog åka tillbaka och kräva kompensation. För att ha lite mer på fötterna undrar jag bara en sak: KAN drivknuten råka ut för ett slitage som gör att den måste bytas?

Om drivaxeldrivknutar inte byts normalt sett så är ju det ett väldigt bra argument gentemot verkstaden.
av Marbas
#454511
Bytte länkarmarna på min V70 -04 och lyckades dela på höger drivknut. Försökte själv få ihop den två gånger med samma misslyckade resultat. Men en erfaren volvomek lyckades. Meken sa att det är svårt att få ihop den och att inte många på hans jobb vill göra det utan han brukar få göra det. MEN det går. Ser inte vad som skulle vara slitet och därför behöva byta hela drivaxeln.
Användarvisningsbild
av gooose
#454543
Be att dom sätter ihop den gamla Dom gör fel "bara" att sätta ihop
Har själv lyckats med detta då drivaxlarna vart limmade (idioti)
Man får ge det den tid det tar om dom vill byta drivaxeln kan dom väl få göra detta men på deras egen bekostnad din drivaxel fungerar efter att man satt ihop den igen och då behövs endast klämmor+ fett




//Gooose
av inli
#454601
Gjort samma misstag med min första V70, fick ihop knuten på ca: 30min (inkl. div. svordomar)

Känns onödigt att byta drivaxel, skulle aldrig betalat för detta...

/IL
av Rick
#454608
Knuten ska INTE hoppa isär vid detta jobb... har bytt spindelleder och hjullager på dessa bilar ett antal gånger och trots mycket "bök" med knuten har den aldrig delat sig. Axeln ska hängas upp med t.ex ståltråd...
oprofessionellt av meken...
av Fred
#454612
OK, men OM den hoppar isär utan att allt för mycket felhantering skett...kan det bero på slitage då eller slits inte knutarna alls?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag hade en V50 D2 MY11 när det begav sig, be[…]

Glykolens färg har ingen som helst betydelse […]

Så nu blir det 20" och breddat antar ja[…]

Associationsleken, är ni med? ;-P

Vitt