Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jenu
#291887
Har också samma problem med min S60-05. Köpte nya 18" fälgar och nya däck i vår. För mig märks det mest mellan 80-100 km/h, då man kan se att passagerarstolen skakar. Balanserade om mina däck efter 50 mil, och då var det 30 grams kast på två av däcken, 15 gram på ett däck, och ett däck var i balans. Det vibrerar nog ännu, men något mindre än förr. För mig är det så att bilen kan gå perfekt emellanåt, men kan börja vibrera helt plötsligt fast man sitter och kör i jämn fart. Jag kan tillägga att jag inte har detta fenomen med mina 16" vinterdäck, då går den nog helt perfekt.
av Psyko
#291926
jenu skrev:Har också samma problem med min S60-05. Köpte nya 18" fälgar och nya däck i vår. För mig märks det mest mellan 80-100 km/h, då man kan se att passagerarstolen skakar. Balanserade om mina däck efter 50 mil, och då var det 30 grams kast på två av däcken, 15 gram på ett däck, och ett däck var i balans. Det vibrerar nog ännu, men något mindre än förr. För mig är det så att bilen kan gå perfekt emellanåt, men kan börja vibrera helt plötsligt fast man sitter och kör i jämn fart. Jag kan tillägga att jag inte har detta fenomen med mina 16" vinterdäck, då går den nog helt perfekt.
I ditt fall beror det nog mer på vägen isf, obalans brukar inte komma o gå.
av jenu
#292120
Jag håller med det som "Psyko" skriver , det har jag också erfafenhet av att det beror på vägen. I det här fallet är det nog inte det då ratten "wobblar" ganska tydligt. Det jag har lärt mig genom åren är att har man ett däck som är perfekt runt så har man överlag mycket mindre problem med vibrationer också, men det är nog mera på tur idag verkar det som när man köper nya däck hur runda dom är eftersom det finns en viss tolerans vid tillverkningen. Vissa däck är ju så pass ovala att det syns när man har dem i balanseringsmaskinen att de inte är runda :x Inte är det heller bara billiga däck som är ovala, jag har haft både Michelin och Continental som har varit ovala direkt från nya. Vet inte riktigt varför inte det går att tillverka ett däck som är perfekt runt, vi lever ju ändå på 2000 talet ?
Användarvisningsbild
av Erico
#292263
Har samma på mina viterdäck i ca 80 km/h. Var in och balanserade utan resultat men upptäkte senare att det var en liten skada i en bakfälg som gjorde hjulet pyttelite ovalt men det räckte tydligen då just denna bilmodell är extremt kännslig.
Användarvisningsbild
av Zilv
#292299
Har en bekant som är bilmek från många år tillbaka, som jag berättade att jag upplever obalans hur jag än gör.
Vilket led till att vi balanserad ett flertal gånger samma uppsättning sommardäck med 17t orginal fälg i fint skick och även gick igenom bromsar men upplever samma problem men sen så började vi kolla luft trycket i däck och hur däck är slitna och ser tydligt att däcken som är f1 däck är slitna ojämt runt om, inte pga att hjul inställning skulle va felaktig men misstänker att det kan bero på lufttrycket är för lågt.
Har haft 2,8-2,9 i tryck på mina 17 225/45 och däcken är slitna som om det är någon bula här och där, men övrigt nästa nya i skick.
Fråga är ju om det är luft trycket som kan ha fördärvat däcken lr ??
Har köpt in nya däck och monterat och allt funkar fint fint och har kört med dom i snart 2-3 månader utan problem.
Så något skumt med däck va det...
övrigt vad är den rätta luft trycket i däck för v70 och 17t 225/45??
Sen är jag väligt medveten om att känsligare blir det ju, ju breddare och större tum man har, skulle tipa på att man slipper ganska mycket problem med vanliga 15t hjul :wink:
Användarvisningsbild
av jimDK
#292478
Zilv skrev:däcken som är f1 däck är slitna ojämt runt om
Jag har precis ändrat min F1 med Michelin Primacy. F1 var slitna 'fyrkant' och bilen brummede rätt starkt.
F1erne inte slitna mycket,men de är ökända för att de blirr slitna ojämnt,många online skriva om problem med just Goodyear F1(den gamla mönster).
http://www.seatcupra.net/forums/showthread.php?t=115488
"the wear pattern is wavey,"
av durukan
#292581
finnepower skrev:
durukan skrev:Jaa ni.. Samma märkliga fel. Mina skaka oxo. Vid 90km/h ungefär. Har 17" R fälgar replica, nybalanserade dock skakandet kvarstår :x . Skakar inte när jag sätter ditt vinterhjulen, då 15". Så man vet ju vart felet ligger.
Enligt däckverkstan så är fälgarna runda och däcket i bra skick. Känns som att man måste lära sig att leva med det, då verkstan inte kan göra mycket åt saken. Enda goda tipset man fick var att byta till 15". Även en polare har haft samma problem med sina 17" och fick byta tillbaks till 15"... skall vara intressant att följa tråden..

Har du navringar/centreringsringar till dina replika fälgar? Kan vara så att hålet för navet i fälgarna är större än navet på bilen. Då blir de som du beskiver. Hade samma fel på en S60 med 17" Nebula replikor
Njaa ?:-/ . Vet inte om jag behöver navringar faktist. Misstänkte att jag kanske behövde navringar, men när jag satte ditt fälgarna så försökte jag känna om jag behövde sånna. Det glappade ingenting. Kanske jag som inte märkte. Hur kan jag enklast få reda på det. D.v.s om jag behöver navringar. Vem vet. behöver kanske inte glappa så mkt så att man inte känner av,fast man ändå behöver sätta ditt ringarna. Samtidigt känns det som att däckverkstan borde se om det nu hade behövds. Eller :?:
av KristofferL
#293327
Det är inge fel på däcken / Fälgarna Jag har samma problem har byt däck & fälgar 3 gånger samma problem. Dock vart det mindre vibrationer av att byta drivaxeln den glappa så nu vibrerar det ytters lite.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Ah så det är olika styrenheter för[…]

Temp på lådan?

Har en Icarsoft, och har kollat tempen på l&[…]

Det sitter en termotidgivare på bakre delen […]

Har testat med bägge antennringarna o det &au[…]