Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Frigge
#59750
Hemgårn skrev:"en egenskap"... hade en försäljare/mek sagt det till mig 3 veckor efter jag köpt en NY Volvo för 250 000kr-500 000kr hade jag krävt att få köpet hävt. Utan tvekan. Det osar idiot om ett sådant uttalande och det hör mer hemma i en Robert Gustafsson-sketch än hos en märkesverkstad.

En kvalitetsbil som kostar såpass mycket ska inte ha sådana "egenskaper". Det är ganska uppenbart. Lämna in bilen, kräv en likvärdig ersättningsbil/lånebil och hämta ut dig egen när felet är avhjälpt. Går det inte att avhjälpa? Häv köpet och köp en bil som inte innehar dessa "egenskaper".

Hoppas det löser sig!
Tror DU att det är en Volvoverkstad som kommer på att det är en egenskap ? Undrar isåna fall "vem" det osar idiot om !
En egenskap är en oönskad effekt av något i konstruktionen.
ALLA bilmärken har sina "egenskaper". Att jämföra en vibration med en krockkudde som kan lösa ut även om den är urkopplad,ja det är ju bara....... :roll:
Du kan inte rent juridiskt häva ett köp om tillverkaren anser att det är en egenskap,däremot om det är ett fel kan man det.
Vill man inte ha en sådan bil får man helt enkelt byta in den o köpa något annat,detta löses oftast på ett smidigt sätt genom samverkan mellan Återförsäljare,kund och Biltillverkaren, oavsett om det märke.


/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#59753
V70_2005 skrev:Gjorde ingen skillnad med ytterliggare en däckbalansering samt att byta plats på fram och bakhjul. Dvs vibrationerna verkar inte ha ett dugg med däck eller fälg att göra.

Någon som fått ordning på detta? märkligt att inte Volvos egna mekaniker hört talas om detta när det verkar ganska vanligt förekommande.

Tror vi kanske är lite för snälla när vi kallar en sån här sak egenskap. Mercedes A-klass hade en rolig egenskap, att den välte när man svängde tvärt. Läste häromdagen att Toyota hade en egenskap som gjorde att när man stängde av passbagen för att sätta ett barn där stängdes bältessträckaren av istället...
det är ju inte balancera däken man ska göra, men ska matcka dom mot fälk & kolla så inte däckena är orunda, detta görs i en speciell däcksmaskin
Användarvisningsbild
av CarMan
#59754
Hemgårn skrev:"en egenskap"... hade en försäljare/mek sagt det till mig 3 veckor efter jag köpt en NY Volvo för 250 000kr-500 000kr hade jag krävt att få köpet hävt. Utan tvekan. Det osar idiot om ett sådant uttalande och det hör mer hemma i en Robert Gustafsson-sketch än hos en märkesverkstad.

En kvalitetsbil som kostar såpass mycket ska inte ha sådana "egenskaper". Det är ganska uppenbart. Lämna in bilen, kräv en likvärdig ersättningsbil/lånebil och hämta ut dig egen när felet är avhjälpt. Går det inte att avhjälpa? Häv köpet och köp en bil som inte innehar dessa "egenskaper".

Hoppas det löser sig!
en egenskap är ju inten en verksta kan rätta till. man skule kanske behöva kapa halva bilen & skarva ihoppden emd en fiat eller så för att få bort den egenskapen, men risken är att man får en annan på köpet.
av V70_2005
#59796
Nåja, egenmoden kommer att flytta sig succesivt varefter bilen rostar, det är väl bara att hålla ut ;). Lär väl gå ganska fort med tanke på hur dom stenskott jag fått ovanför framrutan utvecklade sig innan jag upptäckte dom. Det är ingen Audi man köpt...

Man får väl hoppas att konstruktörerna jobbat på detta och kommit fram till att det var bäst att lägga egenmoden just vid denna hastighet. Men det måste ses som ett stort misslyckande att en kännbar egenmod hamnar i bilen körbara område. Men är det verkligen så att det bara är så!? har alla V70 denna minivibration runt 80km/h?

Om inte alla fyra däcken är exakt lika orunda hade jag känt skillnad på bilens beteende när jag först bytte sida på hjulen och sen skiftade fram mot bak. Men visst hade det varit bra om man kunde fått en riktig orundhetsmätning, men just nu känns det överflödigt.

Ska nog fortsätta stalka Volvoverkstäder ett tag till, vem vet någon kanske kommer på något.

Ps. Frigge, ber om ursäkt, självklart finns det olika grader på konstruktionsmissar. Ds.
Senast redigerad av 1 V70_2005, redigerad totalt 0 gånger.
av Hemgårn
#59800
;) Nej det kan inte verkstaden rätta till men att kalla det en "egenskap" är lite larvigt.

Kalla det för vad det egentligen är: En felkonstruktion eller kort och gott: Ett fel. Det ska inte vara så egentligen men på grund av en eller annan anledning så är det så. Om nu "egenskapen" är ett konstruktionsfel borde det väl rimligen falla under Volvos ansvar och då också ge kunden juridiskt rätt och därmed också rätt att häva köpet? Eller i alla fall få felet avhjälpt med den hjälp och service som det kräver? :)

Jag hoppas och tror på en god Bilhandlare.. därför prutade jag inte vid köp. Jag förväntar mig hellre en positiv säljare som hjälper mig om bilen ruttnar.
av Frigge
#59821
V70_2005 skrev:Nåja, egenmoden kommer att flytta sig succesivt varefter bilen rostar, det är väl bara att hålla ut ;). Lär väl gå ganska fort med tanke på hur dom stenskott jag fått ovanför framrutan utvecklade sig innan jag upptäckte dom. Det är ingen Audi man köpt...

Man får väl hoppas att konstruktörerna jobbat på detta och kommit fram till att det var bäst att lägga egenmoden just vid denna hastighet. Men det måste ses som ett stort misslyckande att en kännbar egenmod hamnar i bilen körbara område. Men är det verkligen så att det bara är så!? har alla V70 denna minivibration runt 80km/h?

Om inte alla fyra däcken är exakt lika orunda hade jag känt skillnad på bilens beteende när jag först bytte sida på hjulen och sen skiftade fram mot bak. Men visst hade det varit bra om man kunde fått en riktig orundhetsmätning, men just nu känns det överflödigt.

Ska nog fortsätta stalka Volvoverkstäder ett tag till, vem vet någon kanske kommer på något.

Ps. Frigge, ber om ursäkt, självklart finns det olika grader på konstruktionsmissar. Ds.

Det är helt lugnt.
Självklart ska du stalka Volvoverkstäderna ang detta. Förr eller senare kommer en lösning o då gäller det att vara med,inget ont i det.
I stort sett har alla V70 detta symtom,har själv en XC med nivåreglering som känns ordentligt ibland o beroende på vägunderlag. Dock inget jag stör mig på faktiskt. Känns som man har närkontakt med marken bara :lol:

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#60028
V70_2005 skrev:Nåja, egenmoden kommer att flytta sig succesivt varefter bilen rostar, det är väl bara att hålla ut ;). Lär väl gå ganska fort med tanke på hur dom stenskott jag fått ovanför framrutan utvecklade sig innan jag upptäckte dom. Det är ingen Audi man köpt...

Man får väl hoppas att konstruktörerna jobbat på detta och kommit fram till att det var bäst att lägga egenmoden just vid denna hastighet. Men det måste ses som ett stort misslyckande att en kännbar egenmod hamnar i bilen körbara område. Men är det verkligen så att det bara är så!? har alla V70 denna minivibration runt 80km/h?

Om inte alla fyra däcken är exakt lika orunda hade jag känt skillnad på bilens beteende när jag först bytte sida på hjulen och sen skiftade fram mot bak. Men visst hade det varit bra om man kunde fått en riktig orundhetsmätning, men just nu känns det överflödigt.

Ska nog fortsätta stalka Volvoverkstäder ett tag till, vem vet någon kanske kommer på något.

Ps. Frigge, ber om ursäkt, självklart finns det olika grader på konstruktionsmissar. Ds.
det är inta alls säkert att du känner skilnad, när du flyttar de orunda däcken!
be att få dom körda i en sån maskin som mätar orundhet & tala gärna om hur många kg du fick på dom olika hjulen!
av V70_2005
#71934
Bytte till vinterdäck i helgen, och gissa bilen småstudsar precis lika mycket fram på vägen mellan 80-95km/h. Så två balanseringar, byte av plats på sommardäcken samt ett par provturer med vinterdäcken utesluter att däcken är boven i dramat.

Såg i en annan tråd att "Sotarn" haft samma problem men att det verkar ha löst sig med nya bromsskivor. Finns det några andra roterande detaljer bak som kan ge liknande symdrom? Tror att det är bak eftersom det inte känns något i ratten men det känns som om bakdäcken är typ ovala.

Det känns inga vibrationer när man bromsar. Bara när man kör med eller utan koppling mellan 80-95km/h.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
#71948
Jag har nyss varit inne och bytt länkarmarna fram. Förut kände jag lite vibrationer i bilen. Nu efter lagningen känns det mer! Vibrationerna kanske stannade i mina trasiga bussningar förut...... :roll:

Jag har en V70 2.4T-01

Mvh Tomas
av karlerland
#291183
Sökte på vibrationer och hittade den här tråden. Jag har nämligen exakt samma problem. Vibrerar mellan 80-85, inte i ratten, inte vid inbromsningar utan mest i stolen och golvet. Har en V70 -01 aut.

Jag trodde också att det kanske hade att göra med fälgar/däck så jag bytte från de ganska fula budget-alu.-fälgarna som satt på när jag köpte den och la på Volvos egna 15" alu. med Michelin energysaver sommardäck 195/65 och det blev... ingen skillnad. Kan vara så att jag har en del glapp i framvagnen för det klonkar till som fan ibland, får se vid nästa service.

Det jag tänker är väl dock att såna här vibrationer kan vara en av anledningarna till att stag och bussningar slits ut på förhand...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Någon som har pluggat egr?

Nu är jag ”den som är den” m[…]

20.000 mila service XC70

Nummer ett, är kamremmen bytt nyss eller &aum[…]

Jag är i färd med att byta framfjäd[…]

Jag är i färd med att byta min framfj&au[…]