Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Svävaren
#24354
Läste i en tråd här på forumet att Volvo flyttat upp motorn några mm
för att plocka bort en resonans. :shock:

Kör en V70 2,5t -05 som har en enorm obalans runt 80 km/h( 75 - 90 ) hela bilen börjar skaka i denna hastighet ungefär som när man kör på de vita väggrenslinjerna :( .
Halva bilen är utbytt dock utan resultat, Volvo säger nu att det är en EGENSKAP :shock: :shock: :shock: i denna bilmodell men att man tittar på någon form av åtgjärd då problemet är växande.
( troligtvis är det inte alla bilar men ett okänt antal "egen teori")

Någon som upplever samma problem eller vet något om det?
eller kör en 05a eller 06a utan den här egenskapen
Användarvisningsbild
av CarMan
#24356
Svävaren skrev:Läste i en tråd här på forumet att Volvo flyttat upp motorn några mm
för att plocka bort en resonans. :shock:

Kör en V70 2,5t -05 som har en enorm obalans runt 80 km/h( 75 - 90 ) hela bilen börjar skaka i denna hastighet ungefär som när man kör på de vita väggrenslinjerna :( .
Halva bilen är utbytt dock utan resultat, Volvo säger nu att det är en EGENSKAP :shock: :shock: :shock: i denna bilmodell men att man tittar på någon form av åtgjärd då problemet är växande.
( troligtvis är det inte alla bilar men ett okänt antal "egen teori")

Någon som upplever samma problem eller vet något om det?
eller kör en 05a eller 06a utan den här egenskapen
se till att din mekaniker skickar en såkallad TR på problemet, desto fler TR som komer in, ju fortare löses problemet.
#56177
Jag har samma problem. Bilen skakar vid typ 80km/h. Det känns inte i ratten utan mer som att t.ex. sätet hoppar. Ganska irriterande när man sitter ett tag och kör bilen i denna hastighet dvs alla 70-vägar.

Någon som kommit tillrätta med detta obehag eller ska jag försöka häva köpet direkt?

Däcken är nybalanserade.
av S60AWD2.5T
#56181
Vilken chassiesättning har era bilar.
Är "rummlet" endast vid pådrag eller även vid lätt gas?
av V70_2005
#56191
Vibrationerna är oberoende av växel och acceleration. Skakar när man kör stadigt i 80km/h. Är osäker men tror inte dom slutar för att man typ kopplar ur heller.
av Frigge
#56193
Vad för fälgar o däck sitter det på bilarna ??


/Fredrik
av V70_2005
#56196
17'' orginal, Orpheus eller vad dom heter. Continental däck.
av Frigge
#56199
V70_2005 skrev:17'' orginal, Orpheus eller vad dom heter. Continental däck.

Ok, inga konstiga hjul med andra ord.
Har själv inte varit ute för att det skulle vara ett problem med
obalans på dessa bilar. 99,9 % av bilar med obalans blir bra av en däckbalansering.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av Driver64
#56227
En gång var min bil en av de 0,1 % där balansering inte hjälpte. Däcken var helt enkelt inte helt runda och då hjälpte ingen balansering. Orundheten var inom toleransen tyckte min Volvohandlare men en däckhandlare dömde ut däcken helt och hållet!
Användarvisningsbild
av 58
#56230
Jag kör en 05a och har upplevt detta en gång när jag bytte däck och verkstan pumpat i 2,8kg i däcken (205-55-16) justerade trycket till 2,5kg sen gick den bra igen.Jag vet inte hur ni upplever det, men min bil liksom "studsade" på vägen i runt 80km/h.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Någon som har pluggat egr?

Nu är jag ”den som är den” m[…]

20.000 mila service XC70

Nummer ett, är kamremmen bytt nyss eller &aum[…]

Jag är i färd med att byta framfjäd[…]

Jag är i färd med att byta min framfj&au[…]