Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#330059
Då verkar detta vara dieselrelaterat...och då är jag rökt, har aldrig ägt en diesel. Tack för mig! :D
Användarvisningsbild
av gooose
#330768
Om du startar bilen och det är under 5 grader ute Så skall värmaren starta med automatik och hjälpa motorn att komma upp i drifts temperatur fortare Så prova detta och kolla om det brummar Vänster fram

Om inte den startar på automatik men gör det om du startar den på direktstart så kan det vara så att tidigare ägare programmerat bort automatiken så att den endast går att starta manuellt

Detta kan endast åtg av verkstad som har tillgång att ladda programvara då denna av/på aktivering av automatiken är endast omställningsbar med hjälp av programvara

KAn även vara något fel så att automatiken inte fungerar men då krävs en avläsning av ev felkoder.


//Goose
Användarvisningsbild
av Brainy
#330772
Men hurvida dieselvärmaren fungerar eller ej ska väl inte påverka tempen i kupén efter att motorn uppnått full driftstemp vilket den borde göra under en "längre" resa oavsett om dieseln ger lägre spillvärme än bensin, oavsett så får han ju full värme på läge Hi.. Jag tror heller inte på termostaten eftersom den ger full värme med klimatorn uppställd på Hi.
Jag tror snarare på en givare till klimatorn, antagligen den som redan nämnts, kupésensorn.

mvh
Anders
#330774
gooose skrev: Om inte den startar på automatik men gör det om du startar den på direktstart så kan det vara så att tidigare ägare programmerat bort automatiken så att den endast går att starta manuellt

Detta kan endast åtg av verkstad som har tillgång att ladda programvara då denna av/på aktivering av automatiken är endast omställningsbar med hjälp av programvara

KAn även vara något fel så att automatiken inte fungerar men då krävs en avläsning av ev felkoder.
Jag har samma problem med min V50/D5. Frun har klagat på att bilen tar lång tid på sig att bli varm, vilket jag också noterat. Skall göra en noggrann koll tidigt i morgon då det är lovat kallt väder. Låter lite långsökt att förra ägaren skulle tagit bort den automatiska starten. Finns det folk som störs av det?
Användarvisningsbild
av gooose
#331086
Brainy skrev:Men hurvida dieselvärmaren fungerar eller ej ska väl inte påverka tempen i kupén efter att motorn uppnått full driftstemp vilket den borde göra under en "längre" resa oavsett om dieseln ger lägre spillvärme än bensin, oavsett så får han ju full värme på läge Hi.. Jag tror heller inte på termostaten eftersom den ger full värme med klimatorn uppställd på Hi.
Jag tror snarare på en givare till klimatorn, antagligen den som redan nämnts, kupésensorn.

mvh
Anders

Fartvind kyler Värmaren går till o från allt efter som temperaturen ändras Även efter att drifts temp uppnåtts på motorn



//Goose
Användarvisningsbild
av gooose
#331089
StringerBell skrev:
gooose skrev: Om inte den startar på automatik men gör det om du startar den på direktstart så kan det vara så att tidigare ägare programmerat bort automatiken så att den endast går att starta manuellt

Detta kan endast åtg av verkstad som har tillgång att ladda programvara då denna av/på aktivering av automatiken är endast omställningsbar med hjälp av programvara

KAn även vara något fel så att automatiken inte fungerar men då krävs en avläsning av ev felkoder.
Jag har samma problem med min V50/D5. Frun har klagat på att bilen tar lång tid på sig att bli varm, vilket jag också noterat. Skall göra en noggrann koll tidigt i morgon då det är lovat kallt väder. Låter lite långsökt att förra ägaren skulle tagit bort den automatiska starten. Finns det folk som störs av det?
Om du tex kör mycket kortare sträckor Från hemmet till dagis och vidare till tex skolan så kan detta göra att värmaren får för mycket bränsle och inte brinner riktigt och då sotar värmaren igen och en ökad risk för att värmaren ryker väldigt mycket vid start o stopp och som följd av detta ökad rep kostnad Detta kan vara en orsak att stänga av värmaren från automatiken


//Goose
#331173
gooose skrev:
StringerBell skrev:
gooose skrev: Om inte den startar på automatik men gör det om du startar den på direktstart så kan det vara så att tidigare ägare programmerat bort automatiken så att den endast går att starta manuellt

Detta kan endast åtg av verkstad som har tillgång att ladda programvara då denna av/på aktivering av automatiken är endast omställningsbar med hjälp av programvara

KAn även vara något fel så att automatiken inte fungerar men då krävs en avläsning av ev felkoder.
Jag har samma problem med min V50/D5. Frun har klagat på att bilen tar lång tid på sig att bli varm, vilket jag också noterat. Skall göra en noggrann koll tidigt i morgon då det är lovat kallt väder. Låter lite långsökt att förra ägaren skulle tagit bort den automatiska starten. Finns det folk som störs av det?
Om du tex kör mycket kortare sträckor Från hemmet till dagis och vidare till tex skolan så kan detta göra att värmaren får för mycket bränsle och inte brinner riktigt och då sotar värmaren igen och en ökad risk för att värmaren ryker väldigt mycket vid start o stopp och som följd av detta ökad rep kostnad Detta kan vara en orsak att stänga av värmaren från automatiken
OK.

Det verkar f.ö. vara skillnader i programmeringen / menyalternativ mellan olika modeller. Automatiken går inte stänga av på min V50 t.ex. Däremot skall det enligt uppgift - jag har inte kollat än - gå att köra med Direktstarten på, vilket man - enligt uppgift - inte kan göra på en del andra modeller. Då måste man stänga av och låsa bilen för att den skall gå igång. OSV. Kan säkert skilja mellan årsmodeller också. Väldig rörigt det här.
Användarvisningsbild
av gooose
#331427
Helt riktigt Detta är rörigt om något

skiljer mellan bilmodeller och tror att det även skiljer mellan olika åm på samma modell

Så i dessa fall är den bästa informationen Instruktionsboken men även här kan det bli fel och krångligt beskrivet så kombinera instruktions boken med detta forum Så har man lösningen


//Goose
Senast redigerad av 1 gooose, redigerad totalt 0 gånger.
#331466
Instruktionsboken är ett skämt. Fast skulle den vara ingående om alla funktioner i dagens finessrika bilar hade den väl varit fet som en tegelsten.
Användarvisningsbild
av gooose
#331754
Helt rätt
Inkluderar man sedan alla ev Dolda menyer så börjar det likna något som ser ut som En hederlig telefonkatalog

Men ärligt talat Hur manligt är det att läsa en intruktionsbok :???:

//Goose
VDASH- cem pin

Vet inte om frågan varit uppe tidigare (hitt[…]

Mjukvara 3.0.3

En sak som jag noterat på min XC60 T6 Rechar[…]

Just läckage på insugs sidan (efter LMM[…]

Hur får jag loss fördelaren?

Varför ska du ha loss fördelaren? Den ve[…]