Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av b14
#329621
Hej igen!
Har nyligen köpt en V70 N med 185 hk D5 motor. Nu när det blivit temperaturer nära 0 blir värmen
allt viktigare. När jag kört några mil får jag upp ok värme i bilen men när jag kör lite längre
känns det som att värmen går ned efter ett tag. Var i veckan ute på en längre resa och satte
till slut reglagen på 25 grader men inte nöjd ändå. När jag sätter reglagen på max blir det
himla varmt men samtidigt blåsigt. Jag funderar på om det är så att tillsatsvärmaren slår av effter ett
tag och det är då det blit kallt?

Någon som har liknade erfarenhet eller ideer om detta?
av Fred
#329632
Vad står motortempmätaren på? Nu vet jag inte om samma gäller dieslar men på bensinarna så räcker det med att tempmätaren bara står ett par grader (och då menar jag vinkelgrader inte temperaturgrader) under mittstrecket så får man taskig värme i kupén. Termostatbyte är lösningen! :D

Jag är säker på att vi kommer få ett gäng nya trådar om detta nu när det börjar bli kallare! :P

Mvh
/Fred
av Psyko
#329640
b14 skrev:Hej igen!
Har nyligen köpt en V70 N med 185 hk D5 motor. Nu när det blivit temperaturer nära 0 blir värmen
allt viktigare. När jag kört några mil får jag upp ok värme i bilen men när jag kör lite längre
känns det som att värmen går ned efter ett tag. Var i veckan ute på en längre resa och satte
till slut reglagen på 25 grader men inte nöjd ändå. När jag sätter reglagen på max blir det
himla varmt men samtidigt blåsigt. Jag funderar på om det är så att tillsatsvärmaren slår av effter ett
tag och det är då det blit kallt?

Någon som har liknade erfarenhet eller ideer om detta?
Skulle gissa på att kupètempgivaren/Fläkten i ECC panelen är full av damm.
Ta en damsugare och damsuga i det lilla gallret i ecc panelen,
OBS peta INTE med något i det gallret.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#329647
På äldre bilar - i alla fall - var dålig / oregelbunden värme + normal temperatur ett tecken på luft i kylsystemet. Om man har ett mindre läckage uppstår luftfickor som inte alltid luftas ur automatiskt.
av Fred
#329656
Om mätaren står rätt så är nog Psykos tips nästa att kolla upp. Det är väldigt enkelt att plocka isär för att göra rent runt sensorn och den lilla fläkten som drar in luften runt denna. Om sensorn är dammig så är med största säkerhet fläkten ganska dammig också. Testa att sätta en liten bit papper över gallret på ECC:n för att se ifall fläkten suger. Om pappret inte sugs fast så behöver fläkten göras rent.

Mvh
/Fred
Användarvisningsbild
av gooose
#329975
Det är nog så att din värmare som sitter under stötfångaren Vänster fram inte fungerar och då tar det lång tid eller att värmen inte blir alls som man önskar
Börja att kolla detta för du kolla om ECC eller termostat är som dom skall


//Goose
av Fred
#329981
Vad är det för värmare som sitter under stötfångaren?! Har jag aldrig hört talas om...är det något som bara dieslarna har...?
av J.F.S
#330046
Fred: Det är nog bränslevärmaren gooose menar :)

Har fått för mig att dieslarna har dessa som standard men å andra sidan finns det en ganska ny tråd där värmaren inte sitter på plats i en diesel.

Jag har en i min T5:a, gött när man inte har tillgång till el-uttag :) Eller som jag som inte har någon el-värmare monterad i bilen. Tidsstyrning från färddatorn kräver programvara.
av b14
#330051
Hej!
Nu har jag "sugit ut" ev damm i givaren och kört några mil. Upplever att det är ung som innan.
Tempmätaren står marginellt till hr om mitten.

Jag skall pröva att ta med en termometer också. Det är nog inte så många grader som skiljer men det är just de där
avgörande för om det är varmt eller kallt. Jämför med t ex 20 eller 22 inne.

Jag har en tillsatsvärmare i bilen. Den fungerar i vart fall som p-värmare när bilen står stilla. Det har jag kollat.

Som jag förstår det skall denna stötta värmetillförseln i bilen eftersom att dieselmotorn är så effektiv i sin förbränning att den inte avger tillräckligt mycket "spillvärme" för kupén. Det jag funderat på är om tillsatsvärmaren slår av efter ca 2 mil alr 15 min och det är då som dset blir svalare. Hade en gång en diesel utan tillsatsvärmare
och den var det mycket svårare att få varmt inne i bilen med.
Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]