- lör 19 maj 2012, 11:32
#647023
Nja, nu står det faktiskt:
"LPG: Liquefied Petroleum Gas Flytande naturgasbränsle. Relativt ovanligt för personbilar i Sverige."
LPG, eller gasol som är benämningen vi använder (teknisk benämning är "Motorgas"), är även den en naturgas tillsammans med "CNG: Compressed Natural Gas Naturgasbränsle". Detta till skillnad från BNG (Biochemical natural gas) som är det vi kallar biogas.
Du har dock helt rätt i att den viktigaste skillnaden att känna till är under vilket tryck dessa gaser används i bilar. Detta på grund av att en LPG-tank exploderar ifall man försöker tanka den med CNG/BNG vilket har hänt ett par gånger. (Då ska man ha klart för sig att vid båda dessa tillfällen så hade hemmagjorda adaptrar använts.) Den andra skillnaden är att LPG och CNG båda har sitt ursprung i fossia ämnen (det vi, lite missvisande kallar för "natur"-gaser) medan BNG har sitt ursprung i förnyelsebara ämnen så som gödsel, matavfall, det vi skickar igenom våra reningsverk m.m.
För att sammanfatta:
Fordonsgas: Naturgas (CNG) och biogas (BNG) (båda metangas), tryck runt 200 Bar.
Motorgas: Gasol, propan, butan (LPG), tryck runt 20 Bar.
Det är lätt att det blir lite förvirrande med dessa gaser och deras förkortningar. Dock är LPG extremt ovanligt som personbilsbränsle i Sverige och det finns, vad jag vet, inga publika tankställen för det här.
Mvh
Fred
Volvo V70N Bi-Fuel -02
Toyota Celica ST 2000 -76