Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av morre
#206381
Behöver råd och hjälp av kunnig Volvo-expert. Jag köpte för en tid sedan en V70n 2.4 170 -05 med drygt 10000 mil på mätaren. När jag körde hem från firman märkte jag att när jag skulle köra om en bil och hade lämnat dragläge och väntade på att få gasa på så när jag gasade blev det ett ryck i drivlinan. Detta är så på fyran och femman mest, men även på de andra växlarna. Vad är detta? Är det normalt slitage eller är det något fel. Det hugger, rycker till varje gång man lämnat dragläge och trycker plattan i botten vid omkörning. Om man ser till att man har dragläge och sedan gasar på då är det inget glapp men så fort bilen för några sekunder lämnat dragläge och när man då drar på fullgas men även mindre pådrag så är det ett ganska kraftigt, glapp, ryck, ja vad man nu skall kalla det.

Sedan när man lägger i ettan från stillastående kommer det ett knäpp från, jag tror det är, växellådan. Om man stannar och startar på nytt så är det tyst. När man lägger i backen från stillastående knäpper det på nytt. Vad kan detta vara?

Tack för svar för detta behöver åtgärdas av säljaren om det är något större fel.

Holger
Senast redigerad av 1 morre, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av tjotto
#206386
har hört talas om drivaxlar som skall limmas, om man knuffar bilen med växel i så skall det låta nått...
av JK24T
#206406
NAhh... jag tror inte på drivaxlarna men jag kan ha fel.... kolla först övre och undre motorfäste/bussningar.
Framhjulsdrivma Volvo är kända för en slapp/slack drivlina med stort spel mellan motorbroms och drag. Finns bussningar i Polyuretan som häller drivlinan fastare men dessa ger mer vibrationer och ljud in i kupen.
Användarvisningsbild
av A80TD
#207078
morre skrev:Tack för svar, så "problemet" kan allstå vara normalt?
Nej, det du beskriver låter inte normalt. Jag känner inte igen det fenomenet från min bil och den har ändå gått ca 23000 mil. Visst är drivlinan lite mjuk men det blir inte alls några ryck vid omkörningar eller liknande.
Som föregående skribent föreslog: kolla motorfästena.
av morre
#207105
Tack för ditt svar. När jag kör i stan är det inget problem, inget ryck på ettan till fyran. Det är när jag är uppe i 90-100 och kör på fyran. Om jag från "slack" drivlina gasar på för omkörning då känns det som om det är någon cm spel innan man kommer iväg. Hur är det för dig om du ligger in 90-100 och skall köra om. Du behöver motorbromsa en kort stund och sedan gasar du på. Är det en mjuk upplevelse?

Skall kolla dettta på Volvo i morgon för bilen är nyköpt och om detta fel finns behöver firman åtgärda detta.

Tacksam för flera svar.
Användarvisningsbild
av A80TD
#207125
Jag måste erkänna att det är mycket sällan jag använder fyran vid omkörningar i den farten, kanske för att det är en diesel. Men om jag gör som du beskriver så svarar motorn ganska abrupt men drivlinan känns tajt och bra i det läget. Det kanske är svårt att jämföra med olika motorer. Det kan säkert skilja mycket i karaktär och på hur motorstyrningen beter sig. Det vore ju bra om du fick provköra en annan bil med samma motortyp.
av JK24T
#207157
En tvärställd motor kan aldrig bli lika muk och ryckfri som en längsmonterad. Min S80 3,2 -07 rycker betydlig värre än min gamla S60 2,4T.

Men kolla övere motorfästet/gummibussningen.
av morre
#207179
Tack för ditt svar. Jag skall ned till Volvo nu i eftermiddag så får de ta en tur med bilen för att se vad som eventuellt kan vara fel. Man är ju också väldigt, i alla fall jag, petig när man köpt ny bil. Vill ju inte har stora rep. när firman kan betala.
Odb/felkådsläsare...

Jag kan varmt Rekommendera Foxwell NT710 om du ska[…]

Kan vara bränslepump - ger ingen felkod. Igen[…]

Elpriset

Det måste väl ändå inte komm[…]

Motorstyrning service erfodras

Du kan nästan dra en lapp ur en hatt om ors[…]