Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577999
Hej alla,

Är det någon som känner till en seriös firma som kan gå in i ECM och ändra koden?

Min pluggade Bifuel har en lysande motorlampa som är satt av en gaskomponent, och jag vägrar punga ut med X antal tusenlappar för en ny sådan komponent som aldrig kommer användas av bilen.

Jag har varit i kontakt med två firmor som sysslar med tuning och båda har sagt att de tror att de kan eliminera gassystemets kod i ECM, så att bilen glömmer bort att den varit gasbil och tror att den är en helt normal bensinare. Dock har båda firmorna slutat svara efter att jag sagt att jag vill att de gör ett försök.

Om jag inte får detta fixat innan sista augusti så tvingas jag skrota en fullt fungerande bil i väldigt bra skick.

Så jag vänder mig nu till forumet med frågan om det finns någon seriös firma i Stockholm med omnejd som kan fixa detta, och som inte bara lovar saker.

Mvh
Fred
#1578010
Jag har varit i kontakt med Sustainabil. Han skickade en beg. gaskomponent till mig för att testa om det släckte motorlampan, men det hjälpte inte. Tror inte att de pysslar med ECM-hackning dock...han nämnde aldrig det som ett alternativ när jag kommunicerade med honom om mitt dilemma.
#1578293
Frågan är hur mycket orkar du forska/göra själv? Är du teknisk, intresserad och har en DiCE så finns det nog lösning.

Några grundläggande frågor:

Vilken ECM har du? Foto på etiketten hjälper.

Är vi säkra på att det inte räcker med ändring i CEMs CarConfig?

Annars blir det väl en marknad att köpa gasbilar för nån tusenlapp och "fixa" i framtiden.
#1578300
d5244t skrev: tor 09 maj 2024, 17:33 Sådana felkoder brukar behöva raderas med felkodsläsare modell typ DICE+VIDA för att motorlampa ska försvinna. Bara byta komponent fungerar alltså oftast inte.
Jag har både DICE och PPC så felkoden är nollad flera gånger, även efter ersättningskomponenten. Dock vill jag att bilen ska glömma allt som har med gassystemet att göra, så att inte gaskomponenter ska kunna tända motorlampan i framtiden.
2ägaren skrev:Har du dice eller annan obd2 kontakt/kabel.
Kollat vad D5T5 har för alternativ till din bil? Har själv gjort dpf off och chippat bilar med hjälp av deras program.
johnnype skrev:Frågan är hur mycket orkar du forska/göra själv? Är du teknisk, intresserad och har en DiCE så finns det nog lösning.

Några grundläggande frågor:

Vilken ECM har du? Foto på etiketten hjälper.

Är vi säkra på att det inte räcker med ändring i CEMs CarConfig?

Annars blir det väl en marknad att köpa gasbilar för nån tusenlapp och "fixa" i framtiden.
Jag känner inte att detta är ett område jag vill ge mig in i. Bilen är enda bilen vi har (som vardagsbil) så om jag skulle experimentera med att "hacka" ECM och misslyckas så står vi utan bil.

Dock är jag rätt säker på att jag kan få en ECU av en polare som ska skrota en S60 -01 med samma motor (bensinare från fabrik) om det kan hjälpa på något sätt.
#1578309
Har du en 02a och får styrenhet från en 01 så hjälper det inte dig alls.

Jag har väl viss erfarenhet i att lösa sådana problem men eftersom jag jobbar med annat dagtid så är det bara på hobby och i-mån-av-tid arbete jag kan erbjuda så med det krav du ställer upp kan jag inte vara till hjälp.
#1578335
johnnype skrev:Har du en 02a och får styrenhet från en 01 så hjälper det inte dig alls.
Kan du utveckla lite?
johnnype skrev:Jag har väl viss erfarenhet i att lösa sådana problem men eftersom jag jobbar med annat dagtid så är det bara på hobby och i-mån-av-tid arbete jag kan erbjuda så med det krav du ställer upp kan jag inte vara till hjälp.
Vänlig tanke...men jag har väl inte bett dig om hjälp att programmera om min ECM? Och vad är det för krav du menar att jag ställer upp?
#1578355
Fred skrev:Kan du utveckla lite?
Finns info i forumet, skillnader på modellår och vilka som är kompatibla med varandra.
Fred skrev:Vänlig tanke...men jag har väl inte bett dig om hjälp att programmera om min ECM? Och vad är det för krav du menar att jag ställer upp?
Jag tror att CarConfig ändring i CEM kan räcka långt för dig. I annat fall kan jag transplantera immo koderna från din ECM till annan 2002 ECM med samma motor och utan gas. Men det kanske inte ens behövs.

Jag ställde frågan tidigare för att se om du var intresserad av hjälp men eftersom bilen behövs dagligen är det ingen idé att försöka. Det kommer att behöva postas styrenheter ur bilen som är borta nån vecka.

Perfekt, ett nytt sätt för oss att tj&au[…]

Vilken V70 gäller det? Jag håller p&ar[…]

Vi som beställt nya XC60

Det är sannerligen en fartfylld aktivitet att[…]

Eftermontera dragkrok?

Jag har en v50 med avtagbart drag, jag fick nedsla[…]