Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fred
#1577940
Hallå!

Om jag har förstått saken rätt så levererades dessa bilar med två olika typer av generatorer. För ett antal år sedan havererade generatorn i min bil, och jag tog den till en liten bilelsfirma. Han tog fram en ny generator som jag monterade. Den har dock aldrig fungerat riktigt bra. Dels får jag ibland "Elsystem, service erfordras" och jag har också ett generatorvin i högtalarna (som jag dock tror uppkommit senare).

Jag skulle därför vilja byta generator igen, men eftersom jag inte har kvar originalgeneratorn så kan jag ju inte matcha något artikelnummer.

Jag har nu möjligheten att ta en generator från en S60 -01 som en polare ska slakta innan skrotning, men har ingen aning om ifall det är rätt variant.

Finns det något sätt att ta reda på vilken generator min bil ska ha via VIN eller motorkod?

Mvh
Fred
#1578023
Hej Fred!

Som jag förstått det så är det enda som skiljer generatorerna pt laddningsregulatorn. Skillnaden är då om du har en som är facelift (04-08) eller om du har en som är pre facelift (00-04), modellerna som är innan faceliften kom använder sig av ett analogt signalsystem medans de som är facelift har ett digitalt system, även kallat LIN bus. Det finns flera olika sorters laddningsregulatorer för de som har LIN bus men vad jag vet bara en variant som är analog. Eftersom båda bilarna är pre facelift så borde det alltså gå att byta.

Mvh Alexander
av Fred
#1578025
Hej Alexander!

Tack för ditt svar! Eftersom polarens bil ska slaktas så kostar det ju ingenting för mig att testa med hans generator...men de är ju riktiga as att skruva ur och i, så det är det som håller emot.

Vet du om det fungerar överhuvudtaget att köra en LIN-busgenerator i en motor som har det analoga signalsystemet? Och vet du om det går att se vilken variant av generator det är med blotta ögat?
#1578033
Hej igen!

Det går bra att köra en LIN-bus generator i en bil med det analoga systemet, den passat alltså och så men den kommer inte att ladda som den ska. Detta beror på att det analoga och det digitala systemet signalerar på olika sätt. Det analoga systemet varierar spänningen som går i signalkabeln medans LIN-bus systemet har en fast spänning och den pulserar istället. Det leder till att man får fel laddning och det är inte säkert att den laddar tillräckligt mycket. Själv råkade jag sätta en analog generator i min V70 med LIN-bus system och då varnar den alltid med en laddninigslampa och den laddade ca 13.5V, aldrig mer. Det enda du kan göra för att "se" vad du har för typ av laddningsregulator är att ta av den yttersta täckkåpan på generatorn, detta brukar endast vara en eller två skruvar typ. Då blottar du laddningsregulatorn och det enda du kan göra då är att skriva in det numret som står där i någon originaldels bas för att se om det är för bilar för 04 eller efter 04. Om du inte vill göra ett generatorbyte så kan du byta laddningsregulator i den generatorn som sitter i din bil just nu, det kan gå att göra det men det brukar vara ganska trångt att göra det.
#1578081
Tack för bra och informativa svar Alexander!

Av det du beskriver så känns det än mer troligt att jag fått fel typ av generator. När jag får "Elsystem, service erfordras" så laddar inte generatorn. Dock kan jag väcka den genom att varva upp motorn, vilket jag läst mig till att det har att göra med att generatorn självmagnetiserar sig när den snurrar vid ett visst varvtal. Om generatorn som sitter i min bil förväntar sig en digital signal för magnetisering och får en analog, så är det inte så konstigt att den blir förvirrad.

Då blir det att rycka polarens generator och byta!
Odb/felkådsläsare...

Bland de modeller som har full funktionalitet och […]

Positionsljus funkar ej

Hej! Mitt vänstra positionsljus har slutat fu[…]

Perfekt, ett nytt sätt för oss att tj&au[…]

Vilken V70 gäller det? Jag håller p&ar[…]