Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1577848
Hejsan, helt färsk här på forumet så jag ber hemskt mycket om ursäkt ifall jag är på fel ställe eller verkar okunnig i hur man framför sig.

Jag är på jakt efter min första bil, tog körkort nyligen och har fram tills nu lånat lil brorsans bil för att ta mig till jobbet, men då han snart ska börja jobba är det dags att skaffa egen.
Som titeln säger har jag nu riktat mig in på en S60 2.4t AWD -02 automat och vad jag undrar är ifall det är ok som en första bil för att ta mig från A till B.

Har försökt göra lite "forskning" själv och har sett blandade åsikter, men då jag som sagt är ny förare och även är snål + fattig så blir urvalet av bilar ganska litet då jag inte vill ge mig iväg långa vägar samt vill hålla mig till 25k kr eller under.
Vill helt enkelt ha något billigt som kommer hålla ett tag och som inte kommer kosta allt för mycket att ta hand om, är beredd på att sänka tid på att lära mig om bilar osv för att kunna ta hand om saker själv men är i nuläget helt okunnig.

https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1400686360
Är specifikt denna som jag just nu kollar på, har även pratat lite med säljaren och funderar på att göra upp tid för att komma och provköra. Jag tror att det finns en god chans att jag kan pruta ner det till 25k då det var original priset för en vecka sedan (då jag talades vid på telefon med säljaren) samt att vid det tillfället fanns det rum att gå ner lite ytterligare.

Har kollat på lite andra bilar och funderar möjligen även på en Saab 9 - 5 https://www.blocket.se/annons/varmland/ ... 1400758679
Personligen tycker jag sedan är snyggare än kombi, med kanske är dumt och tänka så då jag bor ute på landet.

Alla åsikter, tankar, tips och svar uppskattas stort!

Ifall det har någon betydelse eller någon undrar så är jag 25 och bor i mitten av Värmland.
#1577867
S60 2002 har den första generationen haldex till sin AWD. Enkelt översatt innebär det att bilen är framhjulsdriven vid vanlig körning med hjälp från bakhjulen om man kört fast.

Om du inte letar efter fyrhjulsdrift specifikt så besparar man sig själv en hel del bekymmer genom att välja bort det.

Om du vill ha AWD välj åtminstone en 2003 års modell för gen2 Haldex men helst en från 2006 eller framåt som har AWD som fungerar hela tiden.

Från andra halvan av 2003 kom volvo med 2.5T och denna motor är betydligt modernare och piggare än 2.4T.

Och ja, man får betydligt mer nytta av en V70.
#1577892
Med de förutsättningar TS angett måste man avråda från automatlåda, AWD, turbo på en 22 år gammal bil, det bara be om problem speciellt om man är okunnig när det gäller att meka.
Kollar man på Blocket, Värmland finns det ca 100 bilar till salu i spannet 20k-30k.
Lämpliga fabrikat är Volvo, VW, Skoda och Toyota.
Undvik: Flexifuel, VW med kamkedja, dieslar, automatlåda, AWD, turbo och andra finesser.
Men detta är ju bara mina åsikter...
/Hasse
#1577919
Jag skulle faktiskt hävda motsatsen ang växellådorna.

AW55lådan från Aisin (Toyota) är använd över hela världen och i det närmaste skottsäker. Det enda man behöver se till är att lådan är spolad ett par gånger under bilens livstid. Köper man en bil och lådan fungerar men vet inte om eller när oljan är bytt så spolar man och har nästan garanterat en fungerande växellåda under resten av sitt ägandeskap.

På manuell bil är kopplingen en slitagedel precis som vilken bromskloss och bromsskiva som helst, men när ett kopplingsbyte kostar lika mycket som hela bilen är värd så är det allt annat än en trygghet att köpa en manuell bil.
#1578296
Även om autmatlådor är tekniska underverk så kan det vara värt att lyfta ett varningens finger för automatväxellådan "PowerShift" som kommer från Ford världen. Den växellådan har inte blivit känd för sin driftsäkerhet, snarare tvärtom. Sitter bl.a. i S40N, V50, V70 II tillsammans med 4 cylindriga motorer.
/Hasse
#1578297
Hasse53 skrev: tor 09 maj 2024, 20:22 Även om autmatlådor är tekniska underverk så kan det vara värt att lyfta ett varningens finger för automatväxellådan "PowerShift" som kommer från Ford världen. Den växellådan har inte blivit känd för sin driftsäkerhet, snarare tvärtom. Sitter bl.a. i S40N, V50, V70 II tillsammans med 4 cylindriga motorer.
/Hasse
Håller med.
#1578310
Nu sitter det inte powershift på denna S60 som tur är!

Jag skulle inte vara (och är inte) rädd för varken automatlådor eller första generation haldex AWD. Att den är framhjulsdriven tills dess att du spinner lös med framhjulen kan vara både bra (för bränsleförbrukningen) och roligt (på vintern).

Sen kommer 25tkr alltid köpa en begagnad bil som kanske behöver lite spindelleder, stag och hjullager m.m men det gäller såklart alla märken och bilar! och allt detta är sånt som man kan lära sig att byta själv med vettiga verktyg och en domkraft.
#1578318
AWD:n är inte nåt att vara överdrivet rädd för, de flesta som klagar på den har aldrig haft en sån bil. Dock blir det runt decilitern extra per mil. Däcken ska vara skapligt jämnt slitna runt om för att inte slita ut systemet i förtid och skulle det gå sönder är det enda som händer att bilen blir framhjulsdriven. Se till att testa detta vid provkörning. Skulle inte betala mer än 15 för den bilen dock. 22 år gammal S60 med rosthål.. Pruta tills du skäms och lite till (gäller överlag på bilar som legat ute ett tag) - folk som lägger ut bilar till fantasipriser måste förr eller senare acceptera ett skambud.
#1578321
Jag tackar alla för svaren.
Det blev inte s60'n, fick bli saab istället (nöjd med köpet) då det blev lite akut med att åka och köpa.
Jag tar med mig dessa tips tills nästa bilköp i framtiden, dock undrar jag bara ifall det som nämns om haldex awd också stämmer för s80 awd?
Annars ifall någon har lite tips eller favoriter på sedans runtom 45k kr, tycker de är lite snyggare än kombi.
Tack ännu en gång!
Associationsleken, är ni med? ;-P

Flugsvamp (Klassisk svamP vid mammas hamburgerhak[…]

Inget ljus till släpkärra

Vad är det för bil och årsmodell? […]

OK, blir att ge det ett försök! &Ari[…]

Väldigt dålig acceleration

Kan vara mycket som ger detta resultat. Framfö[…]