Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
#97293
jonas t5 skrev:Vet du vad den pluggen är till för?
det är inte en plugg. det är en färtskruv till nått som har med 3:ans växel att göra. denn håller saker på insidan av lådan
av jonas t5
#97300
Tack för all info Carnman du har gett mig svar som ingen annan kunnat ge mig, varken volvo i Ö-o eller en annan volvo verkstad har listat ut vad som hänt. Dom har tagit felminne samt lagt i ny mjukvara i lådan utan att ha en aning om vad som hänt. Vad jobbar du med eftersom du vet en sådan här grej på rak arm. TACK ännu en gång för all info!!!!!!!
av jonas t5
#97302
Heter den fästskruv eller färtskruv??
av Kena
#97329
Fjärtskruv?
Användarvisningsbild
av CarMan
#97334
jonas t5 skrev:Tack för all info Carnman du har gett mig svar som ingen annan kunnat ge mig, varken volvo i Ö-o eller en annan volvo verkstad har listat ut vad som hänt. Dom har tagit felminne samt lagt i ny mjukvara i lådan utan att ha en aning om vad som hänt. Vad jobbar du med eftersom du vet en sådan här grej på rak arm. TACK ännu en gång för all info!!!!!!!
Problem lösare på en volvo verksta i sverige
Användarvisningsbild
av CarMan
#97336
sn är det ju så att den olja man får ut genom pluggen i botten, är ca 2 liter. lådan innehåller ca 7 liter olja. för att göra att olja byta korekt enligt tilverkaren så ska returen efter olja kylaren lossas & man ska pumpa ut oljan den vägen (efter att man tappat "troget" på olja) & deta görs genom att man fyller på 2 liter åt gången o startar motorn tills man kan se luft i den genomskinliga slangen man monterar dit för att kunna transportera oljan från oljekylaren till lämplig behållare.

har dom inte gjort denna prosidur, så är större delan av oljan inte bytt & hela bytet är bortkatade pengar.
av volvo1618
#97375
Helt rätt CarMan. (Både med lådans oljepåfyllnad och oljebyte)

Har dem lossat och fyllt på olja med skruven till bromsbandet har detta släppt.
Bromsbandet är till 3´de vxl så stor sammolikhet att dem gjort fel med tanke på att den uteblir.

Det är verkstadens problem och dem ska stå för det.
En helt ny vxl-låda är däremot inte nödvändigt.
Skruven till bromsbandet går att få dit rätt igen.
Får givetvis knäcka lådan/inspektera bandet och kopplingen och dra tillbaka bandet å låsa med bulten. :wink:
Men det är nog inte den verkstaden kompetent till :lol:


Har gjort det ett par ggr!
Men givetvis ska dem stå för detta. :!:

.
av jonas t5
#97377
Finnns det ngn i Örebro trakten som kan fixa detta?
av volvo1618
#97396
Har verkstad i Vingåker.. Södermanland ca 7 mil till örebro. skicka pm om du är intresserad.
Användarvisningsbild
av camaro69
#98842
jonas t5 skrev:Hej

Har problem med min låda, har en v70n 00-a automat 13000mil tyckte bilen ryckte till ibland när lådan la i ettan, bytte olja i lådan och efter det FINNS ej 3 ans växel kvar (blir som ett friläge) alla andra växlar går perfekt. Har bytt block 4 locket samt ny program vara i lådan men den vill ej bli bra, åker jag på att bytta lådan?????? :(
jonas t5

Är lite nyfiken på hur det gått för dig med med växellåda och kontakten med verkstan.
Har du lust att berätta?

:D
Köpråd v90

Jo, om du hittar bil utan krok så låt […]

D4 balansaxlar

Bra fråga, säkert någon h&aum[…]

Jag försöker byta det mesta av bromsarna[…]

Varit förbi verkstan och kollat hjulinst&aum[…]