Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hozz
#455856
En ny drivaxel gratis det var inte illa
Nä, och det dröjer säkert inte länge förrän någon börjar gorma om " Det är inte undra på att alla andra får betala dyra servicekostnader" !
Jag säger bara: Bra att du stod på dig.
av PeterR
#455862
CarMan, självklart e det inte hans om det är en utbytesaxel, men detta har ju inte nämnts nånstans o man orkar ju lixom inte läsa igenom alla inlägg varenda gång man ska skriva nåt.
Men att man får en ny drivaxel monterad gratis menas det då att den gamla automatiskt tillfaller den som bytt den då eller hur menar du?, :?:
//Peter
Användarvisningsbild
av CarMan
#455867
finns väll ingen lag som reglerar det direkt.
men om jag som mekaniker kör in en skruv i et av dina halvslitna däck, o talar om att jag ersätter dig med ett helt nytt däck.
Käns det inte livta väl att då tala om at du minsan ska ha det traisga däcket också, du nöjer deg inte med att du hått ett helt nytt däck kostnadsfritt. (du skulle inte hamna på pluss hoss mig ialla fall)

angåend en icke bytesaxel så ger den som skrot, något som förtaget får betalt för & är inräknat i den totala omkostnaden man har på återvinning, då andra saker kostar att återvinna (priserna på reprationerna ska ju täcka alla extrakostnader man har)
av PeterR
#455914
Jag gör skillnad på en fullt andvändbar drivaxel och ett halvslitet , punkterat däck som skall kasseras. Vi båda förstår nog vad vi båda menar, men båda vill ju naturligtvis ha rätt.
"Case closed" i denna tråden från mig iaf= onödig diskussion.
Hoppas du får en trevlig vecka iaf CarMan :)
//Peter
av Sharkbait
#455934
PeterR skrev:Jag gör skillnad på en fullt andvändbar drivaxel och ett halvslitet , punkterat däck som skall kasseras. Vi båda förstår nog vad vi båda menar, men båda vill ju naturligtvis ha rätt.
"Case closed" i denna tråden från mig iaf= onödig diskussion.
Hoppas du får en trevlig vecka iaf CarMan :)
//Peter

Men du har rätt PeterR..


Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
#455937
om drivaxeln var fult fungerande så hade den montaratstillbaka i kundens bil.
Jag kunde dragit ett annat exempel, där "varan" inte skulle kaseras. Kunden har ju fått en Ny grej istället för sin gamla (han har alltså fått en bra uppgradering på sin bil, gratis)

Däck med punka går ju att laga!
av Sharkbait
#455946
Det fram går inte att det gäller en utbytesenhet! OM det hade varit en utbytesenhet så betalar man en summa för en nydel och lämnar in den gamla enheten tex med bromsok eller steroenheten.

Lämnar en kund in sin bil för service eller annat underhåll så är det självklart att de delar som mekanikern plockar bort tillhör kunden OM nu kunden vill ha dem delarna! Eftersom att kunden äger bilen så är det kundens delar, inte verkstaden eller mekanikern efter som de äger inte kundens bil.

Förstår inte hur man kan resonera som mekaniker att om mekanikern demonterar bort tex bromsklossar på Herr Svenssons bil så äger inte Herr Svensson längre dem bromsklossarna för det gör jag som mekaniker och med det så slänger jag dem och monterar dit nya.

Inse faktum det är Herr Svenssons bil, inte verkstadens eller mekanikerna bil!
Användarvisningsbild
av SA4AQS
#455949
Men nu var det så att mekanikern råkade ha sönder en sak och den blev erastt gratis och då kan man fan inte kräva att man ska ha tillbaka den gammla också.

Men om jag lämnar in bilen på verkstaden och vill att de ska byta tex tändstift då har jag rätt att få med mig mina gammla när jag åker hemm
av Sharkbait
#455955
SA4AQS skrev:Men nu var det så att mekanikern råkade ha sönder en sak och den blev erastt gratis och då kan man fan inte kräva att man ska ha tillbaka den gammla också.

Men om jag lämnar in bilen på verkstaden och vill att de ska byta tex tändstift då har jag rätt att få med mig mina gammla när jag åker hemm

Bara för att mekanikern råkade göra ett misstag och ha sönder en del på bilen så skall man inte få tillbaka den delen? Det är väl fortfarande Fred`s bil? Så du menar att i samma stund som mekanikerna hade sönder delen av misstag så blev det helt plötsligt verkstadens del? Återigen det är väl fortfarande Fred`s bil!?

Sedan att verkstaden ÄR seriösa och ersatte delen som mekaniker hade sönder utav misstag är bara tummen upp!
Användarvisningsbild
av camaro69
#456013
Fred har fått rätt mot verkstaden.

Allt frid och fröjd. Bra jobbat av Fred som fått stöd av duktiga Forumkompisar, för att få till rättelsen.

Men varför tjafsa om en gammal skrotdel. Starta en ny tråd om detta istället på sandlåda.se
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Tack. Dock ser den inte ut som på dina bilde[…]

Alldeles riktig: Det blev en "modernare"[…]

Tack! det var en bra skiss. Visst styrs även […]

5W40 lite tjockare, och ACEA C3 olja är lite […]