Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Karl75
#1579072
Hej!
Nu är det andra gången på en vecka som batteriet laddas ur och når spänningen c a 7 volt.
Gjorde en snabbladdning på 1 timma för några dagar sedan och batteriet blev fulladdat, så batteriet svarar snabbt. Kör nu en snabbladdning igen och hoppas det räcker med en timma, men nu måste jag försöka mig på en felsökning, frågan är var man skall börja?
Köpte bilen i mars och det är först nu som problemet började.
Får inga felmeddelanden, men antar att något startar upp nattetid och drar ur batteriet, men vad?
Bilen är en S80 2004 års modell, 27 000 mil. Batteriet är märkligt nog på 60Ah, men såg att även Biltema rekommenderar den låga spänningen, men ej andra leverantörer, då pratas det om både 72 resp 74 Ah. Bortsett från det så har bilen fungerat bra i två månader.
Tacksam för svar!
/Karl75
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1579088
Om spänningen sjunkit till 7V är batteriet skrot. Snabbladdning är ingen lösning, det är långvarig laddning som gäller annars kan man likagärna ge f-n i det. Men batteriet är fortfarande att se som skrot, går väl hålla i liv i hjälpligt ett tag till med typ konstant laddning, men du kan aldrig lita på det.

Står bilen mycket still/kör korta sträckor så kan det vara en bra idé med så stort batteri man får plats med, tillsammans med stödladdning då och då. 60Ah funkar väl, men det är på gränsen...
av sicnarf
#1579154
Vad laddar generatorn under körning? Om det är ok laddning, typ 14.2 volt under tomgång
så kan det vara något som drar tjuv ström. Mät batteri styrkan efter 12 timmar i vila och se om det är 12.4 volt.
Misstänker annars billarm som strular. Dra ut larm säkringen och se.

Det är nog samma spak till alla men köp […]

Klarlack på Volvo 601

Jag har en 945 -97. Det är klarlack på […]

Intressant... Kan det vara nummer 28 i den fö[…]

Elpriset

@ lennarte. Man behöver INTE gå upp mi[…]