- ons 27 aug 2008, 09:19
#213730
Nu har det hänt...fruntimmer säger jag bara.
Frugan ringde en dag å sa att oljelampan lyser på bilen och att du får fixa detta när du kommer hem........Stanna sa jag omgående å kör inte en meter till för då....
Sagt och gjort, in på macken å köpte 4 liters dunk med olja och ut till "olycksplatsen" där hon snällt satt å väntade. Började med att kolla oljestickan, som givetvis var snustorr. Hällde i olja, 1 liter...., 2 liter......, 3 liter.... men vaf*n oljan rinner ju rakt ut på backen :-O)
Böjde mig ner å kollade, ett stor jävla hål i oljetråget :-(O) Frågade henne vad hon gjort i dag, kört på något kanske :shock: ??
Hon funderande en stund......Ja, det var något som tog i när jag var i skogen å skulle plocka lingon, men jag tänkte inte mer på det sa hon, :evil: Horneper tänkte jag. Visst, det är väl en sak å köra sönder tråget, men å köra med lysande oljelampa, från skogen och hem, och sen ner till IKEA dessutom. Hon har säkert avverkat minst 1 mil med ett hål stort som en knytnäve i oljetråget :-O)
Hursomhelst så är ett nytt oljetråg monterat och under gårdagskvällen förberedes ett motorlyft, ja det är missljud i motorn, låter ungefär som en fågel som kvittrar inuti motorn i takt med motorvarvet :(
Motor lyfts förmodligen ur redan i kväll och in i motorbänken för vidare inspektion....
Ett alternativ är ju att köpa en motor på skroten (B5244S) 8-13.000:- verkar de ligga på ungefär i pris, eller oxå renoverar jag det befintliga, allt beroende på vilka skador som motorn ådragit sig. Mina hjälpmedel är mitt underbara stora garage (100m2), med massor av verktyg, Haynes rep-handbok och Vadis, så det vore väl f-n om det inte skulle gå renovera motorn, allt beroende på skador naturligtvis.
Jag kommer avrapportera här allteftersom motorn tas isär.
Tänkte kolla med er om vad ni tror det är som havererat i motorn ?, vad är det som går först i en motor som inte får olja. Ramlager, vevlager, kolvar ringar osv.
Hadä..
//Matthew
Frugan ringde en dag å sa att oljelampan lyser på bilen och att du får fixa detta när du kommer hem........Stanna sa jag omgående å kör inte en meter till för då....
Sagt och gjort, in på macken å köpte 4 liters dunk med olja och ut till "olycksplatsen" där hon snällt satt å väntade. Började med att kolla oljestickan, som givetvis var snustorr. Hällde i olja, 1 liter...., 2 liter......, 3 liter.... men vaf*n oljan rinner ju rakt ut på backen :-O)
Böjde mig ner å kollade, ett stor jävla hål i oljetråget :-(O) Frågade henne vad hon gjort i dag, kört på något kanske :shock: ??
Hon funderande en stund......Ja, det var något som tog i när jag var i skogen å skulle plocka lingon, men jag tänkte inte mer på det sa hon, :evil: Horneper tänkte jag. Visst, det är väl en sak å köra sönder tråget, men å köra med lysande oljelampa, från skogen och hem, och sen ner till IKEA dessutom. Hon har säkert avverkat minst 1 mil med ett hål stort som en knytnäve i oljetråget :-O)
Hursomhelst så är ett nytt oljetråg monterat och under gårdagskvällen förberedes ett motorlyft, ja det är missljud i motorn, låter ungefär som en fågel som kvittrar inuti motorn i takt med motorvarvet :(
Motor lyfts förmodligen ur redan i kväll och in i motorbänken för vidare inspektion....
Ett alternativ är ju att köpa en motor på skroten (B5244S) 8-13.000:- verkar de ligga på ungefär i pris, eller oxå renoverar jag det befintliga, allt beroende på vilka skador som motorn ådragit sig. Mina hjälpmedel är mitt underbara stora garage (100m2), med massor av verktyg, Haynes rep-handbok och Vadis, så det vore väl f-n om det inte skulle gå renovera motorn, allt beroende på skador naturligtvis.
Jag kommer avrapportera här allteftersom motorn tas isär.
Tänkte kolla med er om vad ni tror det är som havererat i motorn ?, vad är det som går först i en motor som inte får olja. Ramlager, vevlager, kolvar ringar osv.
Hadä..
//Matthew
Senast redigerad av 2 Matthew, redigerad totalt 0 gång.