Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Matthew
#213730
Nu har det hänt...fruntimmer säger jag bara.

Frugan ringde en dag å sa att oljelampan lyser på bilen och att du får fixa detta när du kommer hem........Stanna sa jag omgående å kör inte en meter till för då....

Sagt och gjort, in på macken å köpte 4 liters dunk med olja och ut till "olycksplatsen" där hon snällt satt å väntade. Började med att kolla oljestickan, som givetvis var snustorr. Hällde i olja, 1 liter...., 2 liter......, 3 liter.... men vaf*n oljan rinner ju rakt ut på backen :-O)

Böjde mig ner å kollade, ett stor jävla hål i oljetråget :-(O) Frågade henne vad hon gjort i dag, kört på något kanske :shock: ??

Hon funderande en stund......Ja, det var något som tog i när jag var i skogen å skulle plocka lingon, men jag tänkte inte mer på det sa hon, :evil: Horneper tänkte jag. Visst, det är väl en sak å köra sönder tråget, men å köra med lysande oljelampa, från skogen och hem, och sen ner till IKEA dessutom. Hon har säkert avverkat minst 1 mil med ett hål stort som en knytnäve i oljetråget :-O)

Hursomhelst så är ett nytt oljetråg monterat och under gårdagskvällen förberedes ett motorlyft, ja det är missljud i motorn, låter ungefär som en fågel som kvittrar inuti motorn i takt med motorvarvet :(

Motor lyfts förmodligen ur redan i kväll och in i motorbänken för vidare inspektion....

Ett alternativ är ju att köpa en motor på skroten (B5244S) 8-13.000:- verkar de ligga på ungefär i pris, eller oxå renoverar jag det befintliga, allt beroende på vilka skador som motorn ådragit sig. Mina hjälpmedel är mitt underbara stora garage (100m2), med massor av verktyg, Haynes rep-handbok och Vadis, så det vore väl f-n om det inte skulle gå renovera motorn, allt beroende på skador naturligtvis.

Jag kommer avrapportera här allteftersom motorn tas isär.

Tänkte kolla med er om vad ni tror det är som havererat i motorn ?, vad är det som går först i en motor som inte får olja. Ramlager, vevlager, kolvar ringar osv.


Hadä..

//Matthew
Senast redigerad av 2 Matthew, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#213855
(En kylslang sprack på morsans bil för ett par år sen, "men det är ju så retligt att stanna mitt på E20" så hon körde hem. Det var ju inte alls "retligt" att plana topp och byta packning på semestern när man borde ligga på stranden... :roll: )

Det går ju inte att säga vad som är skadat i din motor, men man får nog räkna med samtliga lager iaf. Problemet är att kamaxlarna är lagrade direkt i toppen, så det finns inga lager att byta där. I vilket fall som helst är det väl bara att riva isär och titta, sen får man ta ställning till vad som går att göra.
(Jag är nyfiken och pillar på allt, så jag skulle ha skruvat isär motorn även om jag hade haft en nyrenoverad reservmotor stående. :) )
Användarvisningsbild
av camaro69
#213888
Är jag något förvånad?

Vadå lyser oljelampan? Naturligtvis är det fel på lampan eller givaren.

Har råkat för en liknande händelse med ett ex. Hon körde och tempmätaren gick upp i det röda fältet. Men det var ju bara 3 mil hem, så hon körde hem.
Motorn var helt nyrenoverad och hade gått 200 mil. Så det blev dags att renovera igen.

Kul att hissa i och ur motorer. :wink:

Så klyschan håller: Kvinnor kan. :wink:

Skönt att inte vara ensam olycksbroder.
av Matthew
#213908
Hallo..
Skrattar gott när jag läser era inlägg ovan...

Nu är motorn urplockad, dock inte i motorbänk men väl på en lastpall (motorbänken kommer efter jobbet) Återstår att ta bort växellådan mm

Bild

I min iver att se vad som hänt så plockade jag kamdrev, och ventilkåpa för att se om kammen skurit i nånstans i lagringsytorna, men ICKE :D lagerytorna ser fina ut och det rann ut olja när jag lyfte på ventilkåpan, så där har det inte gått torrt uppe vid kammen iaf :)
Dock så har det börjat att mörkna och bildas lite koks längst tillvänster i bild, men det beror inte på den gått torrt utan bilen har gått långt

Bild

Bild

Lyfte toppen och kunde konstatera att inga revor eller skador osv finns i cylinderloppen, uppmätning får ske senare. I kväll lyfts motorn upp i motorbänk och arbetet fortsätter med att inspektera ramlager och vevstakslager och kolvar/ringar.

Vi hörs !

//Matthew
Senast redigerad av 1 Matthew, redigerad totalt 0 gånger.
av Matthew
#214105
Nu har jag fått bort växellådan och motorn i bänk iaf, och med blotta öget ser allt OK ut

Bild

Bara att börja jobba :)

Bild

Bottendelen lös, lite "overkill" kanske att lyfta bort den med verkstadslyften, men va fasiken :)

Bild

Enkelt och åtkommligt att jobba, inget som är ivägen :)

Bild

Volvo säger jag bara, va f*n är detta för "skallar" som håller svänghjulet, inget Torx iaf

Bild

Alla pryttlarna samlade

Bild

Ser förvånansvärt fint ut...

Bild

På vevstakslagren har ytskicktet/beläggningen börjat släppa...

Bild

Kod för Cylinder och kolvpassning: 1DDDDD[]

Bild

Vevaxeln

Bild

Kommer att beställa hem nya ramlager, vevstakslager, kolvringar och ny packningssats mm. Likabra att byta alla möjliga tänkbara packboxar samtidigt, tänker närmast på den mellan motor och växellåda, nu när ändå allt är isärplockat...

//Mattias
Senast redigerad av 1 Matthew, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av #27
#214107
Matthew skrev: Volvo säger jag bara, va f*n är detta för "skallar" som håller svänghjulet, inget Torx iaf
18 eller 19mm tolvkantshylsa.
av Matthew
#214121
#27 skrev:
Matthew skrev: Volvo säger jag bara, va f*n är detta för "skallar" som håller svänghjulet, inget Torx iaf
18 eller 19mm tolvkantshylsa.
Jo, det verkar det ju faktist vara, tackar ödmjukast !

//Mattias
av Matthew
#214508
Lite uppdatering

Smådelstvätten är mkt användbar.

Bild

Bild

Blocket och lite annat jox

Bild

Bild

På tisdag får jag väl förhoppningsvis alla delar som jag är i behov av, alla lager byts och samtliga packboxar och packningar mm

Hörs

//Matthew
Installera P-sensorer fram, R-Design

Beror väl på om det är fram eller […]

Hej ! Har under en vecka nu inte haft något […]

Byta hjullager xc70 -10

Hej, Det pratas att man behöver specialverkt[…]

*Uppdatering Testade att nollställa cache (p[…]