- fre 18 sep 2015, 23:27
#1004774
@LennartL : Tog en snabb flukt i Volvos servicehandbok angående misständningsdiagnosproceduren.
Där nämns att misständning tänder miljölampan som vi vet. Om risk för katalysatorskada (dvs de felkoder du har) föreligger kommer miljölampan att blinka så länge misständningarna pågår, sedan övergå till fast sken.
Styrenheten registrerar och lagrar inom vilket varvtals- och lastområde som misständningen förekom i, för att miljölampan ska tändas måste misständning ske ytterliggare en gång inom samma varvtals- och lastområde.
Upphör misständningen måste man uppfylla hela detta varvtals- och lastområde utan misständning för att styrenheten ska starta nedräkning för släckning av miljölampan och radering av lagrade misständningskoder.
Vad vill jag ha sagt med detta? Jo, om inte din miljölampa slocknar av sig självt någon gång utan lyser hela tiden har du misständningar lite då och då - dvs mycket oftare än de 1-2 gånger du märkt.
Motorstyrsystemet är ganska känsligt och kan detektera (korrekta) misständningar som vi mycket enkelt kan missa. Bilen kan misstända men den behöver inte skaka som en tryckluftshammare för det - så det kan vara svårt att uppfatta alla misständningar själv.
Så du har med största sannolikhet misständningar lite då och då.
Ett sätt att få lite mer information om när/var/hur är att radera felkoden när den dyker upp. Kör sedan och var lite observant när miljölampan börjar blinka, för det är då som misständningen pågår. Samla sedan in freeze frame datan (visar info om vilket varvtal/last/temperatur osv som misständningen skedde) och radera felkoden och börja om proceduren igen. På så sätt kan du bygga upp lite statistik och som om det finns en gemensam nämnare. Är det tex vid WOT alla misständningar händer, vid vissa varvtal, motortemperaturer, osv?
I mitt fall så sker mina misständningar alltid vid tomgångsvarvtal eller däromkring och alltid med låg/ingen last alls.