Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1577237
Hej!

Jag bytte nyss rotor, fördelarlock, tändstift samt tändkablar (förutom den som går till tändspolen). När jag därefter skulle starta bilen så small det under huven, luktade bränt/rök och den övre gummislangen som går till tillsatsluftsliden hade åkt av... :-D Jag har mistänkt min pump under bilen är dålig och måste bytas (den i tanken har jag nyss bytt) men ville fräscha upp dessa delar då de är lättbytta (dock bytte jag rotor, fördelarlock, alla tändkablar + tändspolen för 2 år sedan så detta kan ha varit onödigt) ....

Så frågar om någon misstänker vad som har blivit galet? vred jag rotorn i fel startläge ? jag var noga att koppla tändkablarna exakt som innan med bilder och filmer... är det dags att köra bilen till skroten ?

mvh
#1577270
Jag kan ha hittat felet men har endå 2 frågor. När jag skruvade fast fördelarlocket drog jag åt den sista skruven för hårt och jag hörde något knaka till och det sprack…men jag nonchalerade såklart detta…. Så ska dra på biltema nu och köpa nya tändstift, kablar, rotor och fördelare igen bara för att vara säker…

1. Kan denna smäll ha förstört ”något annat” i motorn?

2. Se bifogad bild, mellan rotor och fördelaren så sitter det ett svart plastlock. Ska detta plast sitta fast emot fördelaren? För det hänger ”löst” och går inte att klicka fast.

Mvh
Bilagor
383EDA4C-2AA3-4757-BFC1-A7C91FCB0D21.jpeg
383EDA4C-2AA3-4757-BFC1-A7C91FCB0D21.jpeg (3.89 MiB) Visad 437 gånger
#1577309
Ok, då förstår jag. Tidigare modeller hade nog detta lock. Det år några år sedan jag jobbade med K-jetronic, och då var det faktiskt mest importerade Mercedesar. Senare modeller har ett "förstärkt skydd" på fördelarlocket (en svart plastkåpa utanpå) och har inte Hallgivaren (eller brytare) som detta skyddet ska skydda. Det vill gärna läcka vatten mellan motorhuven och plåten över luftintaget till fläkten. Om inte den gummilisten sitter rätt och håller tätt kommer det regnvatten rakt ner på fördelarlocket.
Men till huvudfrågan, om det smäller i insuget så slangen lossnar så är det fel på tändningen. Vanligast är nog att tändkablarna inte sitter rätt
#1577368
Lucif3r skrev: sön 28 apr 2024, 20:57 Locket/kåpan sitter där på alla.

............... Men 99 av 100 gånger har den försvunnit med åren. Går likabra att köra utan. Vet inte riktigt vad den egentligen ska vara bra för, faktiskt.
Menar du det som sitter under fördelarlocket, eller det som sitter ovanpå?
S60 2.5T oljeläckage

Hej alla mina nya vänner😊 Nybliven volvo &aum[…]

Lågt däcktryck

Antingen har verkstan gjort något fel, eller[…]

Hej! Köpte en v70 för två veckor s[…]

Tryck också (absoluta trycket, atmosfär[…]