Sida 1 av 1

940 med 600+ hk

Postat: sön 14 apr 2024, 08:39
av lennarte
Från Blocket
Volvo 940 2.3 Classic nybesiktigad 600hk+
90 000 kr

Hur besiktigar man en sådan bil?? Bör vara omöjligt, mutor?? Läste om det häromdagen, Kalmar tror jag det var.
Hur blir det vid nästa besiktning??? Står 135 hk i "papperen"

Re: 940 med 600+ hk

Postat: sön 14 apr 2024, 12:17
av Derank
går såklart inte att bessa en sådan med den spisen i. blir nog osäljbar

Re: 940 med 600+ hk

Postat: sön 14 apr 2024, 14:15
av TioTusenKRBil
- Kompis begår tjänstefel
-Muta (vanligare än man tror)
- Bygga om bilen varje år/varannat år om den är veteran (jättevanligt)
- Bessa, hinka i motorn, aldrig bessa igen och bara köra (varannan vinterbil är väl så)
- Skicka över plåtar från en likadan original 940 (kanske inget man gör med en 940 men men)
eller så som det ofta är med typ ~300 hästars bilarna. Besman struntar helt enkelt i att det sitter något lite större turbo än 13c så länge allt är sjysst gjort och bilen möter alla krav för avgas/buller/vad som samt är körbar för dagspendling.

Kostar bilen 90 lax med en 600 hästars b230 som faktiskt lämnar 600 vid naven och är byggd för 600hk samt resten av drivlinan matchar, samt bessad och körbar för gatan idag och hela sommaren och ev. hela nästa vinter om man håller sig från flygande så är priset inte orimligt.

Re: 940 med 600+ hk

Postat: sön 14 apr 2024, 15:28
av Lucif3r
Krävs inte så mycket för att få den "besiktningsklar"... Av med grenröret m. tillhörande turbo, dit med orginal grenrör m. tillhörande orginalturbo, ev. byta downpipen beorende på hur man byggt, i med annan mjukvara som mer matchar orginal, segla igenom bes, hem och byt tillbaka allt.
Givetvis finns alltid risken att man stöter på en nitisk bes.man som gnäller över den uppenbarligt-åt-h-e-för-stora-IC'n och sånt men.. Sånt får man väl ta om man ska åka duktigt trimmat.

Re: 940 med 600+ hk

Postat: sön 14 apr 2024, 17:43
av lennarte
Det står i deras papper att det ska vara turbo (FK) så det måste den ha, men det finns inga 16V motorer med Turbo i Sverige. Dom som e.v finns är importer (B204FT/GT) från länder med 2 liters skatteregler. Så något "fuffens) är det med besiktningen.

Re: 940 med 600+ hk

Postat: mån 15 apr 2024, 14:56
av Lucif3r
Du sa aldrig att det var en 16V-maskin det handlade om... :bored:
Ja då är det såklart svårare, då är det nog snabbast att ha en orginalmotor stående brevid och byta hela maskin.