Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1570772
Du flyttar på den för att få rum att ta ut kylaren, för att sedan bara få bort kåpan enkelt. För övrigt lär det väl gå att skicka på en 10mm nyckel på muttern som inte vill lossna och lappa till den så du "slår" loss den. Troligtvis är det ärgat och jävligt på gängstången.
#1570780
hej, hur menar du med "att man flyttar på den" Jag har klappat till den muttern men den vägrar flytta på sig överhuvudtaget, SÅ hur ska man gå till väga? Men hur menar du med att man flyttar på den för att få rum att ta ut kylaren?
#1570787
Fläkt kåpan är skruvad med 2 st skruvar i överdelen på kylaren och "hakad" på i nrderkant. Kylaren är också fäst med 2 skruvar. (tappa inte bort hylsorna på dom) och "klämd" fast mellan 4 st gummi hållare. Och kylarslangarna förstås. Normalt behöver du inte ta bort kylaren, men det blir mer plats då. Normalt lossar man kåpan, trär den sen över fläkten, skruvar loss dom 4 skruvar som håller fast fläkten mot vattenpumpen och tar bort fläktkåpa och fläkt samtidigt
#1570831
Så här ser fläkten ut på min 745-a. Det är 4 st M6 muttrar som du lossar med en 10 mm ringnyckel. Så får du bort fläkten med fäste (den röda delen på bilden) mot vattenpumpen. Lägger fläkten i fläktkåpa och lyfter upp det tillsammans. Skruvar du någon annanstans, kan du förstöra fläkten. Den innehåller en typ av silikonolja som stelnar vid värme (så motorn driver den) och är mjuk (så den inte stjäl kraft av motorn) vid normal temperatur
Finns inte en chans till en spärrnyckel där
IMG_20240219_133045.jpg
IMG_20240219_133045.jpg (2.03 MiB) Visad 363 gånger
#1570845
Ferm100 skrev:Jo men det är ju den M6 Muttern som krånglar,
Ta då en 36 mm hylsa på vevaxel muttern och vrid runt motorn så den muttern kommer uppåt om du absolut inte vill ta bort fläkt remmarna.

Idag (sön) har jag lagat kåpan under mo[…]

Bränsletrycksregulator? Det är inte s&ar[…]

Dålig värme i kupén

Låter helt sjukt! Som om det ändå[…]

Nycklarna har slutat fungera

Man får ändå säga att det &a[…]